nieuws

Procenten sparen met Hella

Techniek

Procenten sparen met Hella

Zegeltjes plakken, airmiles verzamelen, kortingsbonnen uitknippen? Nee, met tal van kleine hulpmiddeltjes zegt Hella 20% verbruiksbesparing bijeen te kunnen sprokkelen. Met evenzoveel besparing in CO2 uitworp. Autoconstructeurs, let op!

Zuinigheid is bij auto’s voor Europa bepaald niet een pas ontdekt onderwerp. Het telt al heel lang als waardevolle eigenschap en goed verkoopargument. Omdat het in de huidige auto’s dus al is verwerkt valt het niet mee daar nog meer zuinigheid uit te persen.

Gezien de aanhoudende CO2 discussie zoekt elke autofabrikant naar nog meer zuinigheid. Op korte termijn is die alleen te vinden in kleine verbeteringen. Veel kleintjes maken samen een grote. Hella maakt zo’n optelsom.

Stroom sparen

Soms draaft Hella hierbij wat door. Xenon koplicht spaart stroom, dat gebruikt een derde minder energie dan halogeen pitten. Nog mooier, meent Hella dan, is bi-xenon dat met één lamp en een mechaniekje zowel dim- als grootlicht geeft. Dubbele besparing tegenover halogeen dim- en grootlicht met twee lampjes! Maar hoe vaak rij je met grootlicht?

Voegen we aan xenon koplicht zuinige leds toe voor alle achterlichtfuncties, dan gaat er 40% af van het stroomgebruik voor verlichting. Hella wijst er meteen op dat led dagrijlampen vrijwel volledig voorkomen dat het rijden met licht aan overdag extra brandstof kost. Voor een gemiddelde auto die zijn hoofdverlichting overdag gebruik is dat meerverbruik becijferd op 0,2 l/100 km.

Beter geregeld

Omgerekend kost elke kWh elektrische energie ongeveer 1,3 liter brandstof om die stroom te maken. Dus is het beter de elektrische brandstofpomp te gaan regelen, zodat hij niet meer verpompt dan de motor nodig heeft. De ‘volgas’ opbrengst neemt namelijk 100 W vermogen. Regeling van de brandstofpomp kan 0,5 g/km CO2 sparen.

Elektrische stuurbekrachtiging die alleen bekrachtigt als werkelijk het stuur wordt verdraaid zet al meer zoden aan de dijk: 5 tot 8 g/km CO2. Regeling van het acculaadsysteem met de Intelligent Battery Sensor spaart ook leuk, 2,4 g/km.

Een sensor voor oliekwaliteit die bij gunstige gebruiksomstandigheden leidt tot langere verversingsintervallen spaart ongeveer 4 g/km. Er is ook een sensor voor brandstofkwaliteit, waarmee precies gemeten wordt hoeveel mengselverrijking voor de koude start nodig is. Kan per koude start tot 30 g CO2 uitsparen.

Energiemanagement

Met de al genoemde maatregelen zegt Hella samen 10 tot 15 g/km CO2 te kunnen besparen. Nog een mogelijkheid dient zich aan bij motoren met een vacuümpomp voor de rembekrachtiging, zoals diesels of zescilinder motoren. Een geregelde elektrische pomp, in plaats van een continu draaiende mechanische, kan 2,5 tot 4 g/km minder CO2 productie opleveren.

Optimale regeling van airco en motorkoeling biedt ook kansen. Als de circulatie van koelmiddel stilgezet wordt zo lang de motor nog niet warm is zou 0,35 l/100 km brandstof bespaard kunnen worden, ofwel 8,4 g/km CO2.

Natuurlijk helpt ook adaptieve cruise control. Een constanter tempo aanhouden kan behoorlijk schelen in het verbruik. Hoeveel dat is hangt sterk af van de rijstijl die de chauffeur uit zichzelf bezigt. Toch durft Hella wel een schatting aan dat al hun sensors, regelaars en elektronische sturingen samen gemiddeld genomen tot 20% minder verbruik en evenveel minder CO2 kunnen leiden.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel