nieuws

Porsche 911 ondergaat technische facelift

Techniek

Voor de zoveelste keer heeft Porsche zijn onsterfelijke 911 gemoderniseerd, deze keer vooral op technisch gebied. In het najaar komen de nieuwe modellen beschikbaar. Ook Porsche kan immers niet heen om verlaging van verbruik en CO2-productie, waarin ze maar al te vaak als ‘het slechte voorbeeld’ worden opgevoerd. De 911 betert nu opnieuw zijn leven…

Porsche 911 ondergaat technische facelift

Natuurlijk zijn de nieuwe 911-versies weer sneller dan de oude. Maar daarnaast belooft Porsche vol trots een tot 15% lager verbruik, dat bij de minst snelle 911 zelfs beter dan 1:10 gemiddeld ligt.

Einde voor Tiptronic

Het vereist dan wel bijbestelling van de nieuwe PDK-transmissie, waarmee de 911 zowel sneller als zuiniger is dan met standaard handgeschakelde zesbak. Die bak kan ook automatisch schakelen, en vervangt de Tiptronic S.

Een beetje het einde van een tijdperk dus. Met die Tiptronic kwam ooit het sequentieel handmatig schakelen met automaten op, waar nu geen enkele zichzelf respecterende klassieke automaat meer buiten kan.

Natuurlijk is de Tiptronic er nog wel in andere modellen, maar dat lijkt een aflopende zaak. Met PDK-automaat komt de nieuwe 911 0,2 seconden sneller op 100 km/h dan met handschakeling. Nog eens 0,2 seconde kan daar vanaf als het Sport Chrono Plus-pakket met daarin geautomatiseerde Launch Control sprint wordt bijbesteld.

Directe injectie en led

Van buiten blijft de vernieuwing beperkt. Hoofdzaak zijn andere lichtunits met lichtdioden. Bij de Cayenne V8 deed Porsche al ervaring op met directe injectie, naast de van VW/Audi overgenomen V6 FSI motor. Nu is ook de 911 boxermotor daarop omgebouwd.

Het levert op de 3.6 versie 15 kW extra vermogen op, de 3.8 voor de 911 S wint 23 kW. Opvallend is dat het verbruik verder terugloopt dan de CO2-uitstoot, te weten met maximaal 15,4 en 12,9%. Een teken dat de verbranding (waar CO2 ontstaat) vollediger wordt, er gaat minder benzine onverbrand verloren bij directe injectie.

Porsche doet niet schijnheilig en stelt tevreden vast dat een 911 S daarmee al 300 km/h haalt. Niet lang geleden had je daar nog een veel duurdere 911 Turbo voor nodig. Toch mogen de meeste 911-varianten zich tooien met een energielabel F, net niet meer de G van “groen rijden doet een ander maar, mijn een zorreg”.

4WD van de Turbo

Ietsje later dan de gewone Carrera en Carrera Cabriolet heeft Porsche nieuwe ‘4’-versies met aandrijving op alle wielen getoond. Net als de huidige 911 Turbo hebben die nu niet meer een viscokoppeling bij de vooras, maar een elektronisch geregelde platenkoppeling.

Gemoderniseerd is ook het infotainmentsysteem. Dat heeft nu een aanraakbeeldscherm voor de bediening, en de moderne communicatie-aansluitingen Bluetooth, USB en iPod. De prijzen lopen vanaf 116.000 Euro, maar dan heb je dus ook het nieuwste van het nieuwste.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Hoe werkt de Porsche Doppel Kupplung-bak? De fraaie animatie in dit filmpje laat het zien.

Reageer op dit artikel