nieuws

Paccar en Eaton ontwikkelen zware hybrides

Techniek

De handtekening staat, nu de producten nog. Paccar en Eaton gaan samen hybridetechnologie ontwikkelen voor zware trucks. De productie start eind 2009 en is bestemd voor Amerika. Amerika? En wij dan?

Paccar en Eaton ontwikkelen zware hybrides

Paccar en Eaton gaan samenwerken bij de ontwikkeling van een hybride aandrijfsysteem voor zware trucks. Het gaat om een parallel hybridesysteem met een generator/aandrijfmotor tussen koppeling en geautomatiseerde Fuller Ultrashift versnellingsbak. Die elektromachine slaat remenergie op in accu’s. Die komt weer vrij om te voorkomen dat de verbrandingsmotor in een ongunstig belasting-toerengebied draait of als meer koppel nodig is dan de verbrandingsmotor kan leveren.

Eerst de LF

Het systeem is bedoeld voor zware Amerikaanse Kenworth- en Peterbilt-trucks. En ons eigen DAF dan? Dat krijgt een hybridesysteem voor lichte trucks. Ook dat ontwikkelden Paccar en Eaton samen. Het was voor het eerst te bewonderen op de IAA in 2006 op een DAF LF. DAF belooft dat het al volgend jaar in productie gaat. Lopen we toch nog voor.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel