nieuws

Oostenrijkers meten emissie langsrijdende truck

Techniek

De Oostenrijkse overheid heeft een meetinstallatie ontwikkeld om van iedere langsrijdende truck binnen een seconde de individuele CO-, HC- NO-, partikel- en CO2-emissie te meten. Het systeem bestaat uit een detectoreenheid die een signaal stuurt naar een reflector die aan de andere zijde van de rijbaan staat. Oostenrijk heeft dit systeem ontwikkeld omdat men ervan uit gaat dat de reële uitlaatgasemissies anders zijn dan wat op rollentestbanken wordt gemeten.

Oostenrijkers meten emissie langsrijdende truck

Het Bundesanstalt für Verkehr heeft bij eerdere onderzoekingen vastgesteld dat een klein aantal trucks een veel hoger emissiegehalte heeft dan het gemiddelde: 14% van de langsrijdende trucks zijn goed voor 50% van de totale emissie. Middels dit systeem willen de Oostenrijkers die voertuigen eruit pikken “om reparatie mogelijk te maken”. Daarbij heeft men vastgesteld dat trucks die een te hoge emissie hebben vaak ook allerlei andere gebreken vertonen. Of een en ander ook gepaard gaat met boetes vertelt het verhaal niet. Je kunt je overigens ook voorstellen dat op deze manier trucks met een lege AdBlue-tank kunnen worden gedetecteerd.

Bron: TTM.nl / Pieter Wieman

Reageer op dit artikel