nieuws

Ook Nissan schaft gasklep af

Techniek

Het is maar dat u het weet: op de New York Auto Show heeft Nissan zojuist van zijn luxemerk Infiniti een nieuwe G37 coupé gelanceerd. Nou en? De bedoeling is dat het merk Infiniti ook naar Europa komt. In die G37 zit een V6 motor met VVEL als primeur. Met wát??

Ook Nissan schaft gasklep af

Ook Nissan heeft een programma om tot zuiniger en schoner auto’s te komen, het Green Program 2010. Technische ingrepen zoals VVEL maken daar deel van uit, het kan tot 10% brandstofbesparing opleveren, en evenzoveel minder kooldioxide.

Idee van BMW

De afkorting VVEL staat voor Variable Valve Event and Lift. Het wordt gecombineerd met C-VTC, Continuous Valve Timing Control. Als het beestje maar een naam heeft, het gaat dus om verstelbare lichthoogte en timing van de inlaatkleppen.

Regeling wanneer en hoe ver de inlaatkleppen open gaan maakt een gasklep in de inlaat overbodig. Die gasklep zorgt voor smoorverliezen als hij niet helemaal open staat, dus bijna altijd. Eliminatie van die verliezen levert de geclaimde verbruikswinst.

Inderdaad, geen volstrekt nieuw concept. We kennen het als Valvetronic bij BMW. Nissan wil het op zijn grotere motoren gaan toepassen, in combinatie met directe benzine-injectie.

Hoezo, ingewikkeld?

Uiteraard moest Nissan de verstelbare kleplichthoogte wat anders laten werken dan het gepatenteerde BMW Valvetronic. Er is geen echte nokkenas meer aan inlaatzijde. Een constructie met dubbele excenters bedient de kleppen.

Een as die met een elektromotor en tandheugel versteld kan worden draagt excentrisch gelagerde tuimelaars. Het ene uiteinde daarvan wordt op en neer bewogen door een aangedreven as met excentrische schijven. Het andere eind van de tuimelaar bedient met een hefboom een tweede tuimelaar op een vast asje. Die drukt de klep open.

Via het excenter waarop de eerste tuimelaar draait kan de slag van die tweede tuimelaar geregeld worden, en daarmee de kleplichthoogte. Het doet wel wat denken aan de klepbediening van vroegere stoommotoren.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel