nieuws

Nissan spaart ruimte met X-by-wire

Techniek

Nissan spaart ruimte met X-by-wire

Door volledig over te stappen van mechanische op elektrische bediening kan in een auto veel ruimte gewonnen en gewicht gespaard worden. Dat wilde Nissan aantonen met de EA2-techniekstudie. In het vorige model van de Murano-suv kon zo zelfs een derde zitrij aangebracht worden. Dankzij X-by-wire-techniek.

De bediening van remmen, besturing en transmissie is in de Nissan EA2 helemaal omgebouwd op elektrische en elektronische componenten. Geen mechanische of hydraulische verbindingen, maar louter stroomdraden.

Door het remsysteem te elektrificeren kan de benodigde pedaalslag korter worden gemaakt. Er hoeft immers met het pedaal geen bepaalde minimale hoeveelheid remvloeistof meer verplaatst te worden.

Evenzo kon het stuurwiel kleiner, omdat kracht en gevoel in de overbrenging naar de wielen naar believen elektronisch versterkt kunnen worden. Het stuurwiel aan draadjes kon nu ook makkelijk verschuifbaar gemaakt worden, voor verbeterde instap.

Nuttige lengte gewonnen

Evenzo maakte Nissan de middenconsole verschuifbaar, wat mogelijk wordt met een elektrische schakelselector daarin. In totaal leverde het 110 mm winst in nuttige interieurlengte, ofwel een kleine vijf procent. Blijkbaar net wat Nissan nodig had om een derde zitrij te creëren.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel