nieuws

Nieuwe zestrapsautomaat Renault

Techniek

Samen met partner Nissan ontwikkelde Renault een nieuwe zestrapsversie van zijn ‘auto-adaptieve’ DP0-automaat. Hij wordt gebouwd door het Japanse Jatco, en nu voor het eerst gebruikt in combinatie met de eveneens nieuwe 2.0 dCi turbodiesel. Die vervangt in de Espace de 2.2 dCi.

Nieuwe zestrapsautomaat Renault

Vorig jaar verving die nieuw opgezette 2.0 diesel successievelijk de handgeschakelde 2.2 dCi in de Laguna, Espace en Vel Satis. We belichtten hem al in AMT 11/2005.

Er was echter nog geen geschikte zestrapsautomaat voor, die werd erbij ontwikkeld. Specifiek voor de sterkste versies van 110 en 127 kW, met lagere vermogens wordt de 2.0 dCi ook ingezet in de bedrijfswagens Renault Master en Trafic.

Zuiniger

Een zestrapsautomaat had Renault al wel bij de 3.0 V6 dCi in de Espace, maar die paste niet achter de nieuwe M9R-diesel, die daarmee in een reeks verschillende modellen ingebouwd moest kunnen worden. Terwijl de vijftrapsautomaat bij de oude 2.2 dCi niet meer voldoende beantwoordde aan de prestatiewensen.

Met de drie-assige zestrapsautomaat konden door grotere spreiding van de versnellingen en een langere hoogste overbrenging zowel acceleratie als verbruik verbeterd worden. Renault noemt een hard cijfer: de Espace 2.0 dCi 110 kW automaat verbruikt nu gemiddeld een hele liter per 100 km minder dan de voorgaande 2.2 dCi automaat (beide diesels met roetfilter, de 2.2 dCi leverde maar 102 kW).

Zelflerend

Dat ligt natuurlijk niet alleen aan de nieuwe AJ0-transmissie, ook aan de efficiënter lopende M9R-diesel. Dezelfde diesel/automaat-

combinatie komt nu ook in de Scénic en de aanstaande nieuwe Laguna, waarvan net de eerste plaatjes zijn vrijgegeven.

Evenals de DP0 heeft de AJ0 een auto-adaptieve programmering. Aan de hand van motor- en snelheidsparameters bepaalt de elektronica de rijstijl van de chauffeur, en zoekt daarbij de best passende schakelstrategie. Uiteraard is sequentieel zelf schakelen ook mogelijk, met volledige beveiliging tegen onwenselijke versnellingskeuzes.

Een platenkoppeling zorgt dat de automaat bij stilstaande auto geheel afgekoppeld wordt. Er is dus geen kruipneiging zoals de koppelomvormer zou leveren, dus ook geen verhoogd brandstofverbruik door slip in die omvormer.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel