nieuws

Nieuwe top-10’s zuinige auto’s

Techniek

Nieuwe top-10’s zuinige auto’s

Zojuist hebben de ANWB, Wereld Natuur Fonds en Stichting Natuur en Milieu de nieuwste lijst van zuinigste auto’s uitgebracht. Met die ‘Frisse wielen’ top-10 van de zuinigste auto’s per klasse willen ze laten zien dat CO2 én de eigen beurs sparen nu al kan. De verheugende conclusie na een jaar is zelfs dat auto’s steeds zuiniger worden. Hoera?

Sinds 2006 publiceren de ANWB, WNF en Natuur en Milieu top-10 lijsten van energiezuinige artikelen, om de consument te bewegen dat mee te nemen in hun aankoopoverwegingen. Het bedrijf Ecofys verzamelt de gegevens, waarbij wat auto’s betreft die gegevens weer van de RDW betrokken worden. Voor de nieuwste lijsten gaat het om cijfers die per september 2007 bij de RDW bekend waren.

Nieuw en zuinig

De organisaties die de zuinigheids-toptienen bekend maken stellen tevreden vast dat vooral diesels in een jaar tijd flink in zuinigheid wonnen. “Bij de kleine en grotere middenklassers is maar liefst 10% gewonnen.” Over alle auto’s in de top-10 lijsten samen noteert men 3,5% winst in zuinigheid.

De vernieuwingsdrang van de autobranche blijkt ook wel uit het feit dat twaalf nieuwe binnenkomers in de lijsten staan. Dat zijn er vier, die lijsten. Verdeeld over autoklassen van ‘mini’ tot ‘grotere middenklasse’. Met in principe voor elk van die vier klassen een top-10, verdeeld over vijf diesel- en vijf benzinemodellen.

Kleine teleurstellingen

De nieuwste lijsten bevatten echter maar 37 auto’s in totaal, geen 40. Diesels zonder af-fabriek roetfilter tellen niet mee, of ze moeten voldoen aan de Euro 5-eis, en dat kan nauwelijks zonder roetfilter. Teleurgesteld moet men vaststellen dat mini-dieselmodellen met roetfilter er nauwelijks zijn, daarom klasseert er zich maar één in de top-10.

Vier diesels te weinig dus, en 36 auto’s in de vier-top-tienen? Nee, want er zijn ditmaal zes benzine middenklassers opgenomen. De nummers vijf en zes (Kia cee’d/Hyundai i30) zijn technisch identiek, dus even zuinig, men kon er dan niet omheen ze allebei op te nemen. Daarom 37 zuinige auto’s totaal.

Jammer, menen de publicerende organisaties, dat in de kleine middenklasse op benzinemotor geen verbetering in de gemiddelde zuinigheid valt te noteren.

Actueel?

Hebben we wat aan die lijsten? Hm, wel jammer dat alleen diesels meegenomen worden die standaard over een roetfilter beschikken. Vandaar dat er zo weinig mini-diesels te vermelden zijn, alleen de Peugeot 1007 1.6 HDiF. Dat een filter op wens bij te bestellen valt, telt kennelijk niet mee.

Detail dat ‘roet’ en ‘fijnstof’ op één hoop worden gegooid, bij auto’s op benzine telt uitsluitend het verbruik. Dat is bepalend voor de CO2-uitstoot, en dáár gaat het de organisaties achter deze top-tienen om, bestrijden van klimaatverandering. Behalve dus als aan zuinigheid ‘fijnstof’ te pas komt.

Ietsje slordig dat de smart fortwo er nog in staat met 0,6 liter motor, de versie van vorig jaar die sinds het voorjaar niet meer te koop is. En dat de Mini One als ‘nieuw’ binnenkomt, maar de pas wat later gekomen Mini Cooper D is niet nieuw.

Met cijfers goochelen

Onduidelijkheid troef, de top-tienen tonen ook nog eens hoe slecht de van overheidswege opgeplakte energielabels werken. Je zou zeggen dat de allerzuinigste auto’s in een klasse het A-label moeten hebben, maar we tellen een heleboel B- en C-labels bij top-10 auto’s. Voor de ‘Frisse wielen’ telt namelijk niet of een auto in zijn klasse een klein of groot vloeroppervlak heeft, zoals bij het energielabel. Als ‘ie maar zuinig is.

Wat erg optimistisch worden de top-10-voorlichters met de stelling “de gemiddelde CO2-uitstoot van de auto’s in de nieuwe lijsten bedraagt 127,5 g/km, lager dan de norm die de EU voor 2012 nastreeft”.

Dus als we allemaal voortaan alleen top-10-auto’s kopen zijn we er al? Vrienden, die rekensom werkt wat anders. Het gaat voor de geplande EU-norm om het gemiddelde over alle VERKOCHTE auto’s, niet de optelsom van één exemplaar per leverbaar autotype. Als er evenveel VW Polo BlueMotions (beste, 104 g/km) verkocht worden als Audi A4 2.0 TFSI’s (minst goede in de top-tienen, 169 g/km) klopt uw verheugend gemiddelde.

Maar in de praktijk gaan die Audi’s wat beter dan de Polo’s in superzuinige versie, dus loopt het gemiddelde in de CO2-productie op. Er worden uit de top-10 lijsten meer grotere auto’s verkocht dan de kleinste, dus schrijf die 127,5 g/km voorlopig nog maar op uw buik.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel