nieuws

Nieuwe Mercedes-Benz Actros rijdt ook zonder waterpomp

Techniek

Nieuwe Mercedes-Benz Actros rijdt ook zonder waterpomp

Een uitschakelbare waterpomp is één van de opvallendste nieuwigheden onder de motorkap van de nieuwe Mercedes-Benz Actros.Verder wordt de Powershift-automaat standaard.

Tot nu toe werd de helft van alle Actrossen met volautomatische schakeling verkocht. Mercedes durft nu de stap aan de Powershift standaard toe te passen, onder meer omdat de laatste generatie Powershift-systemen op diverse punten verbeterd is.

Kern van het transmissieprogramma is de nieuwe Powershift 2-12, een 12 gangs transmissie die lichter is dan de 16 gangsversie en 15% sneller schakelt. Deze bak moet bijdragen tot een lager brandstofverbruik.

‘Efficient dynamics’ bij Mercedes

Andere maatregelen die het verbruik omlaag brengen zijn een waterpomp die wordt uitgeschakeld als de temperatuur dat mogelijk maakt en het zoveel mogelijk inschakelen van de compressor wanneer op de motor geremd wordt of de truck afdaalt. Dat laatste hadden Volvo en MAN ook al, de uitschakelbare waterpomp is nieuw in de truckwereld. Beide maatregelen samen besparen ca. 2% brandstof. Een derde besparingsmogelijkheid is een optioneel leverbare, alternatieve omlijsting voor de voorruit. Deze lijst levert een verbruiksbesparing van 1% op maar heeft wel meer vervuiling van spiegels en zijruiten tot gevolg.

Nog even wachten op de nieuwe ‘werelddiesel’

De nieuwe Mercedes ‘werelddiesel’ komt volgens Mercedes-truckbaas Hubertus Troska de eerstkomende twee jaar niet naar Europa. Verwacht wordt dat met de komst van die motor de Actros cabine geheel zal worden vernieuwd. Men moet toch al met de cabine aan de slag omdat de nieuwe zescilindermotor hoger is dan de bestaande V6 en dus niet goed onder de vloer past.

De nieuwe Actros is rond de 70 kg lichter wat vooral aan de transmissie toe te schrijven is.

Pieter Wieman (Redactie Truck & Transport Management)

Reageer op dit artikel