nieuws

Nieuwe DSG-transmissie zuiniger dan handbak

Techniek

Nadat Volkswagen in 2003 met zijn DSG de dubbelkoppelingtransmissie voor een groot publiek bekend maakte, volgt nu een tweede variant. Die werkt met een droge in plaats van natte koppeling. Dat is niet geschikt voor sterke motoren, maar wel lichter en goedkoper. En hij heeft een versnelling meer…

Nieuwe DSG-transmissie zuiniger dan handbak

De bestaande DQ250-transmissie werkt met een dubbele koppeling in oliebad. Voor de nieuwe DQ200 is een droge dubbele koppeling gekozen. Bovendien zitten daar zeven in plaats van zes versnellingen achter.

De nieuwe DSG kan koppels tot 250 Nm aan, de bestaande DSG kan achter de 125 kW sterke 2.0 TDI 350 Nm verwerken. Volkswagen combineert de nieuwe DSG nu met de 1.4 TSI- en 1.9 TDI-motoren.

Zuiniger

Een droge dubbele koppeling brengt meerdere voordelen. Hij is lichter, en kent bij het aangrijpen minder slipverliezen. Bovendien wordt juist in een natte koppeling de olie van de bak erg heet. Dus is een koeler nodig, en olieverversing die gewone transmissies nu meestal niet meer nodig hebben.

Daar komt dan de zevende versnelling nog bij. Samen levert dat een interessante besparing op het verbruik. VW geeft op dat een Golf TDI met de nieuwe DSG 0,7 l/100 km zuiniger is dan met de bestaande DSG-transmissie. Ofwel liefst 12%, waarmee hij zelfs zuiniger zou zijn dan een handgeschakelde TDI (met maar vijf versnellingen).

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel