nieuws

Minder ongelukken dankzij Car2Car Communication

Techniek

Minder ongelukken dankzij Car2Car Communication

De laatste stand van zaken op het gebied van Car2Car Communication werd recent op de testbaan van Opel in Dudenhofen getoond. Leden van het Europese C2C-consortium brachten demo-voertuigen met hun nieuwste communicatiesystemen mee. Intelligente communicatie tussen voertuigen kan de verkeersveiligheid belangrijk verhogen. Ook Volvo-trucks en Honda-motorfietsen zien het nut.

Het gaat bij het C2C-consortium om samenwerking van negen merken, waarbij Volvo het enige truckmerk en Honda het enige motorfietsmerk is. Alle verdere collega’s zijn fabrikanten van personenauto’s.

Zowel Honda als Volvo Trucks zijn overtuigd dat juist ook voor hun voertuigsoort C2C-systemen een belangrijke bijdrage aan meer veiligheid kunnen leveren. Daarom doen ze specifiek met hun trucks en motorfietsen mee, hoewel de C2C-basistechniek daarvoor niet anders is dan voor personenauto’s.

Zien en opletten

Het idee van C2C is dat voertuigen zich via draadloze communicatie aan elkaar bekend maken. Het (al lopende) Europees project Pre-Drive-C2X moet binnen twee jaar een internationale veldtest opleveren. Ook overheid en wegbeheerders zouden een rol kunnen en moeten spelen in C2C.

Door deze communicatie kan een bestuurder gewaarschuwd worden voor nog onzichtbare voertuigen die een risico kunnen opleveren. De praktijk toont dat zo’n waarschuwing ook nuttig is voor voertuigen die wel zichtbaar zijn. Maar al te vaak gebeuren ongelukken doordat een bestuurder niet oplette, of een ander voertuig niet opmerkte.

De bedoeling is dat voertuigen continu via C2C hun positie doorgeven. Het signaal zou een bereik van enkele honderden meters kunnen hebben. Andere voertuigen, of communicatiemasten langs de weg, kunnen de signalen verder doorgeven zodat ze ook over grotere afstanden effectief kunnen zijn.

Specifieke gevaren

Uit het C2C-positiesignaal zijn snelheid en bewegingsrichting van het zendende voertuig te berekenen. Het signaal kan ook informatie bevatten uit het voertuig. Zoals de werking van richtingaanwijzers, waarmee bekend is wanneer een bestuurder van plan is om af te slaan. Voor de hand ligt de werking van remmen, ABS of ESP erbij op te nemen.

Vooral afslaande of inhalende voertuigen leveren vaak gevaarlijke situaties op voor trucks en motorrijders. Truckers hebben last met de dode hoek in het zicht naar achter, motorrijders worden vaak niet of te laat opgemerkt. Daarom hebben die er groot belang bij mee te delen in de C2C-ontwikkeling.

Bij de recente tweede bijeenkomst van het C2C-consortium brachten de leden voor het eerst allemaal demonstratievoertuigen mee. Naast voertuigfabrikanten nemen ook opleidings- en onderzoekinstituten deel.

Spraakverwarring

Zo hebben het onderzoekslab van Mercedes-Benz Noord Amerika en de universiteit van Karlsruhe een simulatiesysteem ontwikkeld. Het gaat er daarbij om te simuleren wat er gebeurt als heel veel voertuigen signalen gaan uitwisselen.

Dit simulatiemodel dat internationaal in de ontwikkeling gebruikt wordt moet helpen voorkomen dat die signalen elkaar gaan blokkeren, of dat het C2C-systeem in een voertuig overbelast raakt.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel