nieuws

Makkelijk lampen wisselen met Osram

Techniek

Makkelijk lampen wisselen met Osram

Lampen wisselen kan in moderne auto’s een ongemakkelijke tot zeer lastige klus zijn door plaatsgebrek. Met als gevolg vaak verkeerd geplaatste lampjes als de automobilist het zelf probeert te doen. Osram heeft daar nu wat op gevonden: Snap in Lite.

De Snap in Lite-familie omvat de meest gangbare halogeen koplichtlampen (H8/9/11/15). Een speciale voet maakt het onderscheid met gewone lampen. Daar hoort wel een aangepaste fitting bij, dus speciaal voor door Osram gemaakte koplampen.

Kan niet fout

Op zich heeft de voet van de nieuwe Osram-lampjes de standaard vorm. Met drie lipjes van verschillende maat, zodat de gloeilamp theoretisch maar op één manier geplaatst kan worden. Maar we weten allemaal uit de praktijk: je zal ze de kost moeten geven die er toch in slagen de gloeilamp 30 of 60 graden verdraaid te plaatsen.

Met een bajonetsluiting houden de lipjes aan de gloeilamp de Snap in Lite vast in de reflector, in plaats van dat het lampje er los in ligt onder een drukveer. Zeker als je er nauwelijks bij kunt, en totaal niet ziet wat je doet, komt bij bevestiging met een drukveer het lampje lang niet altijd recht in de reflector te liggen.

Dat kan dus niet gebeuren bij deze bajonetsluiting. Een gekleurd puntje achterop het lampje geeft aan wat ‘boven’ is.

Alles in één

Achterop zit een dop uit plastic en metaal, waarin de elektrische aansluiting is verwerkt. De dop werkt als een draaiknop, gereedschap is niet nodig om de lamp te bevestigen.

Helemaal handig is dat ook de stroomaansluiting vanzelf gemaakt wordt, door het vastdraaien van het lampje. Geen gepruts met stekers of beugeltjes, lampje inklikken en klaar!

Hieruit volgt wel dat de reflector voor de bajonetsluiting voorzien moet zijn van de juiste rand om het lampgat. Plus een aansluitblokje voor de bedrading, die bij deze Osram niet apart achterop de gloeilamp wordt gestoken.

Niet uitwisselbaar

Jammer genoeg bieden deze lampen daardoor geen uitkomst voor montage achteraf in auto’s met ‘moeilijke’ koplampen. Of je moet eerst de hele koplampunit vervangen zodra er een nieuwe versie voor Osram Snap in Lite is gemaakt.

En het is nooit handig als er een anders-dan-standaard type slijtdeel in de markt verschijnt, dat in dit geval naast gewone gloeilampjes op voorraad gehouden moet worden. Auto(onderdeel)-fabrikanten worden wel heel blij: de assemblage van koplampen gaat met deze Osrams veel sneller, de klassieke montagemethode vergt namelijk niet automatiseerbaar handwerk.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel