nieuws

Klassiekers aan de E85 alcohol?

Techniek

Klassiekers aan de E85 alcohol?

Hobbygarage Het Eendeëi maakt een einde aan het milieubedervend imago van klassieke auto’s. Al enige tijd slagen ze erin 2CV’s om te bouwen voor het gebruik van E85-brandstof. Het is inmiddels ook op andere klassiekers geprobeerd, en dat werkt. Maar een kleine ingreep, bovendien.

Het valt niet te ontkennen dat auto’s van voor het ‘katalysator-tijdperk’ zelfs in perfecte nieuwstaat nog een factor tien of meer vuil in het uitlaatgas produceren dan auto’s van nu. Het gaat dus ruwweg om auto’s van voor bouwjaar 1986, ofwel alles wat echt klassiek mag heten. Klassiekerliefhebbers met een idealistische inslag zitten daar wat mee.

Zo concluderen we tenminste uit een bericht van Vereniging Alternatieve Garage Het Eendeëi. Bij VAG Het Eendeëi hebben ze er wat op gevonden.

Aangepaste carburateur

Laten we voorzichtig stellen dat milieubeschermers en Eenden (de Lelijke soort van Citroën dus) het altijd goed samen konden vinden. Vandaar dat een in de hobbygarage actieve Eendenbezitter op de gedachte kwam dat oude auto’s toch net zo goed op biobrandstof moeten kunnen rijden als nieuwe.

Dat bleek nog waar ook. Een Eend lust best bio-ethanol. Als je maar zorgt voor verruimde brandstoftoevoer, omdat ethanol minder energie per liter oplevert dan benzine. Wat aanpassing aan de carburateur levert het gewenste effect. Sproeiers wat opboren, vlotterniveau wat omhoog, dan kom je een heel eind.

Zelfs verschillende mengsels van benzine en ethanol zijn bruikbaar, door een verstelbare sproeier te monteren. Voor als een keer geen E85 getankt kan worden, en de tank met alleen benzine wordt bijgevuld.

Universeel bruikbaar

Een stuk of twintig Eenden zijn ondertussen al omgebouwd. Ook met andere klassiekers die bij de Eendeëi-garage terecht kwamen sloeg men aan het experimenteren. En die deden het net zo goed op bio-ethanol.

Het idee om de sproeierbezetting in de carburateur te veranderen is immers toepasbaar op veruit de meeste klassiekers. Toch is enige voorzichtigheid op zijn plaats. Het kan nodig zijn de ontsteking wat later te zetten, ethanol verdampt minder vlot dan benzine. Daarom ook kan voor de koude start (bij koud weer) extra voorverwarming van de carburateur nodig zijn, zodat voldoende startverrijking optreedt.

Brandstof op alcoholbasis ontbeert ook smerende eigenschappen, dus hou in de gaten of de kleppen het op de langere duur aankunnen. Leidingen en pakkingen zijn niet zonder meer tegen ethanol bestand.

Goede wil

Een andere vraag is of de klassieker-eigenaar bestand is tegen de extra kosten voor milieuvriendelijker rijden. Niet alleen stijgt het brandstofverbruik 20 tot 30% met het E85-ethanol/benzinemengsel. Het zijn nog duurdere liters ook.

Het is wel zo dat ethanol uit biologische afkomst spaart op de toevoeging van kooldioxide aan de atmosfeer, waaraan overigens klassiekers juist niet speciaal meer bijdragen dan moderne auto’s. Het uitlaatgas wordt wat schoner op het gebied van onverbrande resten (CO, HC), maar lang niet zo schoon als wanneer een katalysator gemonteerd zou worden.

Maar goed, je toont in elk geval goede wil. Dat waardeerde ook de overheid, die VAG Het Eendeëi toestaat de groene Hier.nu sticker te voeren, voor energie- en klimaatsparende producten.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel