nieuws

Innovatieve koplampen voor Opel Vectra-opvolger Insignia

Techniek

Innovatieve koplampen voor Opel Vectra-opvolger Insignia

Nu dynamische bochtverlichting is doorgedrongen tot de Corsa-klasse, presenteren Opel en Hella de opvolger: lichtbundels die zich automatisch aanpassen aan wegprofiel en snelheid. De Opel Insignia, vanaf juli 2008 de opvolger van de Vectra, heeft de primeur.

Hoe werkt het nieuwe systeem? Bi-xenonlampen hebben een kapje dat de donker-lichtgrens van het dimlicht bepaalt. In hun nieuwe generatie AFL (Adaptive Forward Lighting) hebben Opel en Hella dat kapje vervangen door een cilinder met een hele reeks contouren op zijn oppervlak.

Slimme cilinder

Die cilinder is geplaatst op een draaiende voet. Als een stelmotortje de voet verdraait zorgt een ander contour voor een ander lichtbeeld. Een reeks sensoren meten snelheid, gierratio, stuurhoek en regenval, terwijl een camera informatie over zicht en profiel van de weg doorgeeft. De software beslist vervolgens welke lichtfunctie het meest geschikt is en geeft de stelmotor opdracht het juiste contour voor te draaien.

Negen standen

Op die manier krijgt de Opel Insignia negen automatische komplampstanden:

Townlight. Tot 50 km/h geeft een bredere lichtbundel een beter zicht op voetgangers langs de weg.

Pedestrian Area Light. In zones waar extra voorzichtigheid geboden is draaien de lichtbundels 8°naar buiten. Dat helpt spelende kinderen sneller op te merken.

Country Road Light. Fellere lichtbundel die verder in de berm reikt voor snelheden van 50 tot 100 km/h.

Highway Light. Meer elektrisch vermogen. 38 ipv 35 Watt geeft een langere lichtkegel, die de linkerberm meer verlicht. Wordt ingeschakeld boven de 100 km/h als de stuurhoeksensor aangeeft dat de auto nauwelijks bochten maakt.

Adverse Weather Light. De regen- of sneeuwstand. De bundels gaan wat meer naar rechts, de linkerkoplamp gaat naar 32 Watt en de rechter naar 38. Al met al geeft dat beter zicht en minder verblinding.

Statische Hoekverlichting. Kennen we al van de huidige AFL. ‘Kijkt’ om het hoekje. Wordt geactiveerd bij lage snelheid en grote stuurhoek.

Dynamische Hoekverlichting. Ook al beschikbaar. Schijnt 15° links of rechts in aankomende bochten.

Grootlicht. Vermogen naar 38 Watt en bundels over volledige breedte van de weg.

High Beam Light Assistent. De camera herkent voor- en achterverlichting van andere weggebruikers en het systeem schakelt over op dimlicht.

Allemaal prachtig, maar zonder ledjes is een koplamp toch niet meer echt innovatief? Gelukkig zitten die er ook op, voor de dagrijverlichting.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel