nieuws

Ingenieuze klepbediening maakt gasklep overbodig

Techniek

Ingenieuze klepbediening maakt gasklep overbodig

Als de kleplichthoogte variabel is, kan de smoorklep achterwege blijven. BMW heeft zijn Valvetronic, Nissan en Toyota kondigden recentelijk hun eigen systemen aan, en nu komt Suzuki met een superslimme variant: de verschuifbare 3D-nok.

Op de Tokyo Motor Show toonde Suzuki een tweecilinder motorfietsmotor met een ingenieuze variabele klepbediening. Volgens Suzuki levert deze motor dankzij dit hoogstandje over het hele toerenbereik 6% meer koppel bij een 20% lager brandstofverbruik.

3D-nokken

Het hart van het klepbedieningsysteem wordt gevormd door de 3D-nokken. Dat zijn extreem brede nokken die kunnen verschuiven over de nokkenas. Het nokprofiel varieert over de breedte van de nok. Dat maakt van de nok een kenveld voor de klepbediening.

Zuinig bij lage belasting

Aan het ene uiteinde is de nokvorm geschikt voor lage belasting en laag toerental. Omdat een gasklep ontbreekt gaan de inlaatkleppen daar maar een klein reepje open. Bovendien gaan ze royaal voor ODP al weer dicht (Miller-cyclus).

Schuivende nokken

Aan het andere uiteinde van de nok is de klepopening maximaal, zowel in millimeters als in tijd. Daartussenin verloopt de nok van het ene naar het andere uiterste. Dat maakt de nok continu variabel. Door de nok te verschuiven over de nokkenas komt een ander nokprofiel in aanraking met de rolbediende klepstoter, zodat openingstijd en kleplichthoogte veranderen.

Toepassing op bestaand motorontwerp

Een spindel verzorgt het verschuiven van de nokken. Op zijn beurt wordt die spindel aangedreven door een actuator. “Een systeem met grote mogelijkheden”, zegt Suzuki. “Doordat alleen boven de kleppen aanpassingen nodig zijn, is het eenvoudig toe te passen op bestaande motorontwerpen.”

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel