nieuws

INA UniAir variabele klepbediening

Techniek

INA UniAir variabele klepbediening

Het voorheen vooral als lagerfabrikant bekende INA houdt zich nu ook intensief bezig met klepbediening. De nieuwste innovatie is UniAir, een hydraulisch systeem dat hetzelfde doet als Valvetronic van BMW. Vrije klepbesturing, zonder smoorklep in de inlaat. Een uitkomst voor diesel- en benzinemotor…

Wanneer je zowel de timing als de lichthoogte van de klepbediening naar believen kunt sturen biedt dat behoorlijke voordelen.

Verstelling van de nokkenastiming is gemeengoed geworden, verstelling van de klepopening niet. Dat gaat niet zo gemakkelijk. De mechanische verstelling van tuimelaars, zoals uitgewerkt in Valvetronic van BMW, toont dat duidelijk.

Slimme stoters

De oplossing die INA aandraagt met zijn UniAir ziet er simpeler uit. Hier wordt gebruik gemaakt van hydraulische klepstoters met een regelsysteem erin. Het werkt op de motoroliedruk, zonder extra hogedruk oliecircuit.

Simpel uitgedrukt vergroot INA de hydraulische kamer in de klepstoters, en voegt klepjes toe om de druk in die kamer te regelen. Staat zo’n klepje open, dan drukt de nokkenas wel de stoter in, maar niet de in- of uitlaatklep. Er wordt alleen olie uit de stoter geperst.

Met deze regeling kan de klepopening traploos gestuurd worden, al verandert dan ook het openingsmoment. Dus heb je ook een verstelbare nokkenas nodig om dat weer te sturen.

Variabele compressie

Net als bij BMW Valvetronic gaat de regeling van het motorvermogen niet meer via een smoorklep. Een smoorklep geeft namelijk verliezen, die vooral in het meest gebruikte deellastgebied niet gering zijn. Via de lichthoogte van de inlaatkleppen kan het vermogen geregeld worden zonder die verliezen.

INA heeft het geprobeerd met zijn UniAir op een Opel Vectra, die daarmee 10% zuiniger werd. Door een passende klepsturing kan inwendige uitlaatgasrecirculatie bereikt worden. Gewoon de uitlaatkleppen kort opendoen.

Ook variabele compressie is mogelijk, door in- of uitlaat na ODP open te houden. Die recirculatie en variabele compressie helpt een diesel aan lagere NOx-productie, zodat geen uitlaatgasreiniging achteraf meer nodig is.

Goed alternatief?

Aansprekende voordelen dus. INA hoopt optimistisch dat al in 2009 de eerste automotoren met UniAir in productie kunnen komen.

Voorwaarde zal zijn dat het niet teveel kost. BMW heeft al half afscheid genomen van Valvetronic-klepbediening. In plaats daarvan beginnen ze straalgeleide directe injectie met arm-mengselverbranding in te zetten. Behalve daar waar de benzine nog niet zwavelvrij is, daar blijft Valvetronic.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel