nieuws

Hybride Mercedes S ontraadseld

Techniek

Hoewel pas halverwege volgend jaar de levering begint, maakt Mercedes-Benz vast de details bekend van zijn S400 BlueHybrid. Vrijwel tegelijk kondigt BMW als studie een Concept 7 Active Hybrid aan, die dezelfde technische basis gebruikt als de Mercedes. Het gaat om milde hybrides met Li-ion-batterijen. Hybridetechniek maakt ze 15% zuiniger.

Hybride Mercedes S ontraadseld

Een jaar geleden beloofde Mercedes-Benz al de komst van een hybride S-klasse, op basis van de S350-benzineversie. Enkele maanden geleden presenteerden Continental en Mercedes trots het daarvoor ontwikkelde lithium-ion-accupakket.

Ook in BMW 7?

Op het gebied van hybride-ontwikkelingen werken Mercedes en BMW al langer samen, met General Motors als derde partner. Daaruit kwam de ‘two-mode hybrid’-transmissie voort, waarin twee elektromotoren/ generatoren zijn verwerkt. Nu blijkt dat de twee Duitse ‘edel-merken’ ook in minder ingrijpende oplossingen samenwerken.

Feitelijk loopt de introductie van de nieuwe 7-serie bij BMW al. Officieel debuteert hij pas in oktober voor het publiek, op de autoshow van Parijs. Dat debuut wordt opgesierd met een hybride Concept-versie, gebaseerd op de 750i.

Daarbij kondigt BMW aan volgend jaar een ActiveHybrid in productie te nemen, zonder te zeggen in welke modelserie. In de 7, als tegenhanger voor de S400 BlueHybrid? Of in een van de X-modellen, want eerder verscheen als prototype de X6 ActiveHybrid, met ‘two-mode’-transmissie?

Elektro-hulpmotor

De hoofdelementen van het elektrisch hulpsysteem delen Mercedes en BMW. Alleen de afstemming in inbouwwijze bepaalt elk merk voor zich.

Het hybrideprincipe is vergelijkbaar met wat de Honda Civic Hybrid biedt. Tussen benzinemotor en transmissie zit een schijfvormige elektromotor. Deze dient tevens als startmotor en generator, de originele exemplaren worden overbodig.

De 15 kW elektromotor ondersteunt de benzinemotor, en dient ook voor een automatisch start/stopsysteem. Hij maakt een heel snelle start van de benzinemotor mogelijk, zodat automatisch afslaan van die motor geen enkel ongemak voor de berijder levert.

Bij afremmen gaat de elektromotor als generator werken, om zijn accu’s weer bij te laden. De wielremmen worden bijgeregeld, zodat de elektromotor altijd maximaal bijdraagt aan de gevraagde remwerking.

Accumanagement

Een groot verschil met Honda is dat geen NiMH, maar Li-ion-accu’s worden gebruikt, niet op 277 maar op 120 V. De Li-ion-accu komt van Continental/Siemens VDO. Groot verschil tussen BMW en Mercedes is dat de accudoos bij BMW in de bagageruimte staat, maar bij Mercedes onder de motorkap.

Conti en Mercedes hadden al laten weten dat het compacte accupakket een bijzondere inbouwwijze kreeg. Het wordt geplaatst in het klimaatregelsysteem, om de temperatuur van het accupakket te kunnen regelen. Dat dient veiligheid en efficiency van de accu’s.

Ook de gelijkrichter en vermogensregeling hebben waterkoeling, evenals de spanningsomzetter die 120 naar 12 V reduceert.

Verder legt Mercedes nu een hele reeks veiligheidsvoorzieningen uit. Enerzijds om te zorgen dat niemand per ongeluk 120 V componenten en kabels kan aanraken, waar in bedrijf tot 150 A doorheen stroomt. Anderzijds is de accu tot in den treure beveiligd tegen botsen, of overbelasting die brand zou kunnen veroorzaken.

Vele aanpassingen

Ook de Mercedes heeft nog een kleine 12 V accu, hoewel de originele in de motorruimte plaats maakt voor het Li-ion accupakket. Alle beveiligingen van dat pakket werken op 12 V, enkele hulpaggregaten ook.

Airco en stuurbekrachtiging schakelen namelijk over op elektrische aandrijving als de motor wordt uitgezet. Dat gebeurt zodra de auto bij uitrollen onder 15 km/h komt.

Voor maximale zuinigheid komt in de S400 een aangepaste 3.5 V6. Nieuwe cilinderkoppen, nokkenassen en zuigers leveren 5 kW vermogenswinst en een lager verbruik op. Daartoe schakelt de motor om op een Atkinson-verbrandingscyclus, waarbij de compressie bekort en de expansie verlengd wordt. Hiervoor blijven de inlaatkleppen na ODP nog even openstaan.

Prestaties

Waar BMW spreekt van 15% brandstofbesparing met hybridetechniek, komt Mercedes nog wat verder door de aangepaste benzinemotor. Met 205 kW uit de benzinemotor, gesteund door de elektromotor, accelereert de S400 BlueHybrid iets sneller dan een S350.

Toch gebruikt hij gemiddeld 2,2 l/100 km minder, tegen de 20% besparing. Het betekent een relatief erg bescheiden CO2-productie van 190 g/km. Ofwel 47 g minder dan een S350, en tevens minder in verbruik en CO2-productie dan een S320 CDI diesel!

Opmerkelijk is overigens dat Mercedes voor zijn elektromotor 160 Nm koppel opgeeft, en BMW 210 Nm. Terwijl ze gelijk vermogen leveren, en op dezelfde accu’s zouden werken.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Two-mode hybrid in de Mercedes S400 BlueHybrid

Reageer op dit artikel