nieuws

Honda ontwikkelt NOx-katalysator voor diesels

Techniek

Honda ontwikkelt NOx-katalysator voor diesels

Binnen een jaar of drie verwacht Honda in de VS op de markt te komen met schone diesels. De zeer strenge uitlaatgaseisen daar kunnen vooral het hoofd geboden worden dankzij een nieuw soort katalysator. Die werkt volgens het SCR-principe, maar hoeft niet gevoed te worden met AdBlue. Dat maakt ‘ie zelf!

Daarmee heeft Honda een wereldprimeur. Ze ontwikkelden een reductiekatalysator die twee lagen bevat. De eerste laag neemt stikstofoxiden NOx op uit het uitlaatgas en zet dat deels om in ammoniak. Dezelfde werkzame stof zit in AdBlue dat in de uitlaat wordt ingespoten bij SCR-systemen, nu bij trucks in opkomst en door Mercedes-Benz sinds kort ook toegepast in de E 320 Bluetec diesel voor de Amerikaanse markt. De tweede laag in de nieuwe Honda-katalysator slaat het in de eerste laag gevormde ammoniak op, en gebruikt dat om NOx om te zetten in onschadelijk stikstof.

Effectiever dan gebruikelijke NOx opslagkatalysatoren

Deze combikatalysator werkt bovendien effectiever bij een gematigde uitlaatgastemperatuur (200-300 graden) dan gebruikelijke NOx opslagkatalysatoren. Aanvullend herziet Honda zijn bekende 2.2 dieselmotor met verbeterde verbrandingskamers en common-rail inspuiting die tot 2000 bar inspuitdruk komt. Daarmee wordt de inspuitduur korter, en er wordt meer uitlaatgas gerecirculeerd, zodat minder NOx en roet wordt gevormd. Alles bijeen zou het volgens Honda’s berekening voldoende moeten zijn om de Amerikaanse uitlaatgaseisen te halen, die geen aparte klasse voor diesels kennen. Een diesel moet daar even schoon zijn als een benzinemotor. Dit kan Honda nu bereiken, hoewel een diesel van nature veel meer NOx produceert.

Amerikanen aan de diesel?

Ook de achterliggende betekenis is interessant: net als Mercedes en Volkswagen/Audi groeit dus bij Honda het vertrouwen dat Amerikanen hun afkeer van diesel-personenauto’s opgeven. Ze moeten wel, nu het daar eindelijk ernst wordt met de wens zuinig te gaan rijden. Niet alleen bij de regering die minder afhankelijk wil zijn van olie-import, maar ook bij de Amerikaanse tegenhanger van Jan Modaal, de gewone burger.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel