nieuws

Honda-leaserijder maakt thuis waterstof

Techniek

Honda-leaserijder maakt thuis waterstof

Honda werkt hard door aan de brandstofcelauto. In de nieuwe Honda FCX Clarity is de brandstofcelstack lichter, compacter én krachtiger dan die in zijn voorganger. In de zomer van 2008 komt de nieuwe waterstof-Honda in een kleine serie beschikbaar voor de Californische markt. Probleem: waar moet de auto tanken? Ook daar heeft Honda een oplossing voor: thuis!

Begin dit jaar stelde Honda met trots zijn nieuwe FCX Concept voor. Op de Los Angeles Auto Show debuteert nu de productieversie. Die krijgt de toevoeging Clarity. Vanaf de zomer van 2008 moet de FCX Clarity zich gaan bewijzen als lease-auto bij een kleine groep klanten in California. Het leasetarief valt mee: 600 dollar per maand, bij een contract voor drie jaar.

Luxe lease-auto

Voor dat geld heeft de Californische leaserijder een forse vierdeurssedan met een 100 kW elektromotor die gevoed wordt door een 100 kW brandstofcelstack. Die laatste werkt volgens het V-flow principe.

Een 171 liter 350 bar brandstoftank geeft de auto een actieradius van 430 km.

Alles in één

Tanken gaat de Californische brandstofcelrijder thuis doen. Daar zet zijn Home Energy Station, van de vierde generatie, aardgas om in waterstof. Met de warmte die daarbij vrijkomt verwarmt hij zijn huis, en het apparaat wekt ook nog eens de stroom voor zijn huishouden op.

30% minder CO2

Je moet wat, nu er nog geen waterstoftankstations zijn. Maar wat zou milieuvriendelijker zijn: aardgas omzetten in waterstof en daarmee de FCX Clarity voeden of het aardgas gebruiken in een auto met verbrandingsmotor? “Het eerste”, zegt Honda. “De CO2-uitstoot van zo’n FCX Clarity-huishouden daalt met 30%. Dat komt omdat een FCX Clarity twee tot drie keer zo efficiënt met de brandstof omspringt als een auto met verbrandingsmotor.”

Zonnecellen

En die 30% is nog maar het begin. Honda heeft een nieuw type zonnecel ontwikkeld en in productie genomen. Bij die productie ontstaat 50% minder CO2 dan bij de productie van traditionele zonnecellen. “Als we het aardgas vervangen door dit soort duurzame energiebronnen daalt de CO2-productie tot vrijwel nul.”

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel