nieuws

Herstel van compressie zonder demontage?

Techniek

Herstel van compressie zonder demontage?

Herstel van compressie en slijtage, minder brandstofverbruik, minder uitstoot van schadelijke stoffen, minder trillingen, minder geluid en een verbetering van de koude start, Rewitec belooft het allemaal. Wondermiddel of kwakzalverij? We vroegen het twee oliedeskundigen.

Hoe werkt het nieuwe Rewitec-product? Het wordt aan de motorolie toegevoegd en die transporteert het naar de wrijvingsoppervlakken. De wrijving daar zorgt voor hoge temperaturen en die zijn het signaal voor het middel om aan de slag te gaan. Of beter: “Ze brengen het chemische verbindingsproces van het Rewitec-product in werking”. De “silicaatpartikels” uit het product zorgen vervolgens voor een “nanoglad oppervlak” op de metaaloppervlakken. “En dat geeft een extreme vermindering van wrijving en slijtage”, zo meldt Rewitec. Die lage wrijving leidde tot een forse vermogenswinst bij een versleten VW Sharan en de nodige successen in de autosport, zo lezen we op www.rewitec-nanocoating.nl.

Toch is oliespecialist Arend Esser van Total sceptisch: “Het diagonale hoonpatroon op de cilinderwand zorgt voor een bepaalde mate van ruwheid op de cilinderwand. Die is nodig om de olie vast te houden. Ik geloof niet dat dit middel een versleten hoonpatroon kan herstellen.”

Oliebalans

Ook zijn Shell-collega Maarten Beckers is niet onder de indruk van de nieuwe nanocoating: “Wie weet kan het middel op een deelgebied wat verbetering brengen, maar wij zijn nog nooit middelen tegengekomen die echt werken. Je moet je realiseren dat er in motorolie een hele delicate balans zit. Voeg je daar zelf iets aan toe, dan verstoor je die balans.” Voor wie niet zo aan die balans gehecht is, geeft hij een concreet voorbeeld: “Het zou kunnen dat andere additieven in de motorolie de deeltjes van de toevoeging gaan inkapselen. Dat zie je bijvoorbeeld ook met teflontoevoegingen. Die vullen de vuilopslagcapaciteit van de olie, zodat die ontoereikend is om schadelijke vuildeeltjes aan te pakken.”

Ook Esser ziet dat gevaar. Hij wijst er op dat middelen die achteraf aan de olie worden toegevoegd niet aan een ACEA of API-norm hoeven te voldoen: “Daardoor weet je niet welke invloed ze hebben op de levensduur van de motor of motorolie, dat geeft me een onbestemd gevoel.”

Niet doen!

Maarten Beckers sluit af met twee adviezen. Het eerste is voor Rewitec: “Als het echt een goed product is, biedt het dan olie- of autofabrikanten aan. Dat is veel goedkoper dan distributie naar eindgebruikers.” Zijn tweede advies is gericht aan de eindgebruiker zelf. “Bekijk de servicemanuals van de automerken. Vrijwel altijd lees je daarin dat dergelijke toevoegingen de garantie doen vervallen. Daarom mijn advies: niet doen!”

Mocht u niet overtuigd zijn, dan kunt u het product rechtstreeks op de Rewitec-site bestellen. Het kost 49,90 euro en twee verpakkingen zijn al voldoende voor één motor! Bovendien krijgt u bij iedere bestelling ook nog eens twee H1, H4 of H7 lampjes.

Helemaal gratis!

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel