nieuws

Hella vol-led koplamp in serieproductie

Techniek

Hella vol-led koplamp in serieproductie

De Cadillac Escalade Platinum heeft de primeur van de Hella vol-led koplamp. De innovatieve autoverlichting gaat volgend jaar zomer in productie. Een veelbelovende techniek die de autofabrikant veel meer vrijheid geeft in de vormgeving van het front. De led-koplamp overtreft bovendien de lichtkwaliteiten van xenonlicht…

Xenonlicht staat al bekend om z’n heldere witte licht. Maar met een kleurtemperatuur van 4000 Kelvin, komt de lichtkleur nog niet in de buurt van daglicht (6000 Kelvin). De door Hella toegepaste witte leds schoppen het tot 5500 Kelvin, bijna zo helder dus als daglicht. Nachtelijke ritten geven zodoende minder vermoeidheid.

Lenzen van glas

In de Hella led-koplamp verzorgt één lichtbron zowel het dimlicht als dagrijlicht. Elke lamp is uitgerust met zeven glazen projectielenzen die elk een specifieke taak hebben in de lichtverdeling.

Voor het dimlicht zijn vijf lenzen verantwoordelijk, die aan de buitenkant van de koplamp onder elkaar zijn aangebracht. De bovenste grote lens zorgt voor het (asymmetrische) bermlicht. Voor dagrijlicht worden de dimlicht-leds gedimd.

De twee lenzen aan de binnenkant van de koplamp produceren het grootlicht. Verder ziet u naast de vijf dimlichtlenzen nog een vertikaal aangebrachte lichtstaaf, deze dient voor het parkeerlicht. Helemaal aan de buitenzijde ziet u nog zeven verticaal aangebrachte gele leds die voor de zijmarkering zorgen. Richtingaanwijzer en mistlicht zoekt u tevergeefs, die bevinden zich in de bumper van de Cadillac Escalade.

Gekoelde autoverlichting

Zowel voor het dimlicht als het grootlicht past Hella chip-leds van de nieuwste generatie toe. Een speciale ventilator houdt de temperatuur in het koplamphuis onder controle.

Waarom wordt deze innovatieve autolamp het eerst in een Cadillac-suv gemonteerd, zult u zich afvragen. Dat komt omdat de Amerikaanse wetgeving led-verlichting voor grootlicht al toestaat. In Europa wordt deze toelating in 2008 verwacht.

Auke Cupédo (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel