nieuws

Hella introduceert full-led koplampen

Techniek

Hella introduceert full-led koplampen

Tot nu toe waren er twee auto’s te koop waarin voor het eerst lichtdioden het koplicht verzorgen. Bij de Lexus LS600h is dat alleen dimlicht, bij de Audi R8 zowel dim- als grootlicht. In die rij voegt zich de Cadillac Escalade. Dankzij Hella, dat het weer anders aanpakt. Het Hella-ledlicht is exact zo helder als daglicht!

Eerst maar het slechte nieuws. Voor de Audi R8 zijn ledkoplampen een optie, die echter nog steeds niet leverbaar is. Ook bij Cadillac zullen ledkoplampen een optie zijn, echter alleen in de VS, en pas vanaf 2009 begint de levering.

Volgens Hella zijn zij dan de eerste die full-led koplampen in ‘massaproductie’ brengt. Het zal gaan om naar schatting 14.000 auto’s per jaar.

Free-form lenzen

Per koplamp gebruikt Hella liefst zeven lichtpunten. Elk daarvan bevat een strookje van vijf led’s. Dat strookje simuleert een gloeidraad (halogeen) of gloeiboog (xenon).

Voor de lichtspreiding zorgen free-form lenzen. Speciaal geprofileerd dus, zoals bij gewone koplampen juist de reflector free-form modellering heeft, en vlak glas erover. Er zijn bij deze ledlampen geen reflectors, zoals wel bij de Automotive Lighting-ledlampen voor Audi. Ook Koito (voor Lexus) gebruikt lenzen, maar alleen voor dimlicht.

Met vijf lenzen knoopt Hella heel gericht lichtbundels aan elkaar, tot een mooie dimlichtvlek. Dezelfde lampen dienen ook als dagrijlicht, met een lagere spanning op de leds. Nog twee lenzen erbij verlengen de lichtbundel tot grootlicht.

Daglicht

Onderin de Hella-koplamp zit een koelventilator, boven 150 graden Celsius verbranden leds. Bovendien geven ze alleen warmte aan de achterkant, waar de elektronica zit. Om te voorkomen dat het koplampglas beslaat of bevriest moet luchtcirculatie in de koplampunit opgewekt worden. Zo warmt het lampglas toch op.

Met leds maakt Hella nog veel witter licht dan een xenonlamp geeft. Exact zo helder als daglicht. Het verschil in lichtkleur tussen led en xenon is even groot als dat tussen halogeen en xenon, en dat zie je goed. De intensiteit is minstens zo goed, of beter dan bij xenon.

Blijft exclusief

Nu nog gebruikt de ledkoplamp iets meer elektrisch vermogen dan een halogeenkoplamp. “Maar in 2011 zijn we daarmee net zo zuinig als xenon, en in 2015 zullen we 30% zuiniger zijn in stroomverbruik”, belooft ontwikkelingschef Michael Kleinkes.

Nu al wordt gerekend dat de leds in autolicht zeker langer meegaan dan de auto zelf. Vervangen is dus alleen bij schade nodig. In kostprijs ligt de ledkoplamp de helft hoger dan een xenon-exemplaar. De verwachting is dan ook dat voorlopig ledkoplampen iets heel exclusiefs blijven.

Onderwijl gaat de ontwikkeling door. Hella denkt aan een matrix van 80 leds in één koplamp. Door de juiste leds daarin aan te steken kan dimlicht, grootlicht, bochtlicht, snelweglicht of wat je maar voor lichtbundel wilt, worden gemaakt.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel