nieuws

Gesloten roetfilter voor Mercedes Euro 3-trucks

Techniek

Vanaf 1 juli van dit jaar zijn verschillende Nederlandse steden verboden gebied voor voertuigen die niet aan de Euro 4-norm voldoen. De truckfabrikanten zijn naarstig op zoek naar passende oplossingen. Ook Mercedes kan zijn dieseltrucks nu voorzien van een retrofitroetfilter. Het merk kiest voor een gesloten filter.

Gesloten roetfilter voor Mercedes Euro 3-trucks

Het wachten is nog op certificering door de RDW. Mercedes heeft gekozen voor een gesloten roetfiltersysteem van HJS op basis van sintermetaal (VIDEO). De keuze voor een gesloten filter lag voor de hand. “Bij een open filter heb je eigenlijk geen idee wat het filter precies doet. Op het moment dat de werkomstandigheden ongunstig zijn en het filter verzadigd is, laat het alle roet door en heb je weinig bereikt. Bovendien is de werkingsgraad van dit filter te laag om te voldoen aan de eisen die de arbeidsinspectie stelt aan de blootstelling aan dieselmotoren-emissies. Als we dan toch moeten kiezen, dan liefst voor een systeem waar het milieu het meest mee gebaat is”, zegt Wout Benning, milieuspecialist van DaimlerChrysler Nederland.

Schoon met de drukspuit

Ook de keuze voor sintermetaal was een doordachte. “Een gesloten filter moet na een aantal bedrijfsuren worden ontdaan van asdelen. Deze zijn onverbrandbaar en hopen zich op in het filter. Het gesloten roetfilter op basis van sintermetaal is, na demontage van het voertuig, gewoon met een hogedrukspuit schoon te spuiten.”

Toch blijft ook bij Mercedes de toepassing van een gesloten filter maatwerk. “Van de eerste voertuigen gaan we data verzamelen om te kijken of het filter efficiënt zijn werk doet en of het technisch verantwoord is het filter in te zetten. Ik kan me situaties voorstellen waar de uitlaatgastemperatuur te laag blijft en het filter verstopt kan raken. Daar moeten we zoeken naar andere oplossingen”, aldus Wout Benning.

Er zijn alternatieven

Die andere oplossing hebben ze in huis bij Mercedes. Op de komende BedrijfsautoRAI introduceert het concern een Econic met een op aardgas draaiende motor. Dit type truck wordt vooral veel ingezet in de reinigingsbranche en juist daar zijn de meeste problemen met een gesloten retrofitroetfilter te verwachten. De Econic-aardgas voldoet aan de strenge uitlaatgasnorm EEV en blijft daarmee ver onder de Euro 5-norm die pas in 2009 van kracht wordt. Bijkomend voordeel van aardgas is de rustige (lees stille) loop van de motor, iets wat de omgeving zeker zal waarderen omdat veel reinigingsactiviteiten in de vroege uren plaatsvinden.

Verplichte NOx-sensor

Uiteraard blijven alle stadskernen toegankelijk voor de moderne Euro 4- en -5-trucks. De Actros was sinds vorig jaar al leverbaar in een BlueTec4- én 5-uitvoering. De Axor is vanaf september 2007 in alle configuraties leverbaar in de schoonst mogelijke uitvoering, evenals de zescilinderuitvoering van de Atego. Voor de viercilinderuitvoering komt de BlueTec5 vanaf januari volgend jaar te koop.

De fabrikanten die hebben gekozen voor de SCR-technologie, zoals Mercedes en ook tal van andere merken, bestrijden de uitstoot van NOx door in de uitlaat AdBlue toe te voegen, waardoor het schadelijke NOx wordt omgezet in onschadelijke componenten. Roet is bij dit soort motoren niet echt een issue omdat de verbrandingstemperatuur dermate hoog is dat er niet veel roet gevormd wordt. Dit systeem werkt perfect, vooropgesteld dat er ook daadwerkelijk AdBlue wordt ingespoten. Gebeurt dat niet, dan zal niemand daar enige notie van hebben maar de truck produceert onder die omstandigheden wel een NOx-uitstoot die overeenkomt met een Euro1 of -2 uitvoering.

En dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Vandaar dat vanaf 1 oktober 2007 álle Euro 4 en -5-trucks (ook de EGR-uitvoeringen) moeten zijn uitgerust met een NOx-sensor die zijn data opslaat in het OBD-systeem van het voertuig.

Maar het systeem gaat verder. Bij een overschrijding van 7 g/KWh NOx of meer grijpt het motormanagement van het voertuig in en vermindert het motorkoppel met 40%. Dit gebeurt op het moment dat de chauffeur het voertuig probeert te starten na een gedetecteerde verhoogde NOx-uitstoot. Smokkelen is er dan niet meer bij!

Hans Doornbos (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel