nieuws

Europees onderzoek naar veilig(er) motorrijden

Techniek

Europees onderzoek naar veilig(er) motorrijden

Dit jaar wordt het EU-studieproject APROSYS, Advanced Protection System, afgesloten dat in 2004 werd gestart. Het gaat hierbij om vermindering van het aantal verkeersslachtoffers, met speciale aandacht voor motorrijders. Recent zijn uitkomsten gepresenteerd hoe motorrijden veiliger kan. Andere vangrails en een aangepaste ECE-norm voor helmen zouden helpen.

Uit twaalf Europese landen namen 46 producenten en onderzoeksinstituten deel aan het motorveiligheidproject. Er is vooral gekeken naar passieve veiligheid, dus de bescherming als het tot een ongeval komt.

Er wordt nu gedacht aan een vervolgstudie, waarin ook actieve veiligheid meegenomen wordt. Naast airbags en opblaasbare veiligheidsvesten zouden tractieregeling, geregelde schokdemping en anti-duiksystemen om het achterwiel aan de grond te houden hierin meegenomen worden.

Betere bescherming

De bevindingen en suggesties over botsbescherming uit het APROSYS-project zijn pas geleden gedemonstreerd op de botsproefbaan van het Duitse verzekeringsinstituut Dekra. Heel veel kun je bij motortweewielers niet doen aan botsbescherming, dus was het aantal echt nuttige ideeën beperkt.

Italiaanse onderzoekers stelden vast dat motorhelmen een soort kreukelzone in het kindeel moesten hebben. Dit houdt dus al in dat uitsluitend integraalhelmen gedragen zouden moeten worden. De meeste hoofdletsels, stelden de onderzoekers vast, komen door stoten op de kin en verdraaiing van het hoofd.

Een enigszins flexibel kinstuk van glasvezelversterkte kunststof zou de klap dempen. Dat kinstuk zit met een honingraatstructuur vast aan de helmschaal, die bevestiging kan als relatief makkelijk vervormbare ‘crashbox’ dienen. Zo’n constructie zou verwerkt moeten worden in de ECE R22-helmnorm.

Nieuwe beschermende kleding nu al?

Beschermers voor rug en armen zitten al in een beetje verstandige motorkleding verwerkt, daar kan een borstbeschermer bijkomen. Kledingfabrikant Dainese ontwikkelde dat samen met een universiteit uit München.

Een borstbeschermer moet voorkomen dat de ribbenkast ingedrukt wordt, waarbij gebroken ribben de inwendige organen beschadigen. Hiervoor is een kunststof beschermer ontwikkeld, waar binnenin een aluminium honingraatstructuur als stootkussen zit.

Net als de rug- en armbeschermer kan dit ingenaaid worden in motorkleding. Eind dit jaar al zou zo’n borstbeschermer productieklaar kunnen zijn, als los te dragen protector of ingewerkt in een motorpak. Dus let op de nieuwe modellen van Dainese…?

Vangrail niet gestandaardiseerd

Bij de demonstraties kwam ook weer de onveiligheid voor motorrijders van gangbare vangrails aan bod. Ze zouden een soort schort moeten hebben, zodat gevallen motorrijders niet onder de vangrail kunnen schuiven.

Daar heeft de Spaanse fabrikant HIASA een goedkope oplossing voor ontwikkeld, uit staalplaat. Het voldoet aan de in Spanje geldende veiligheidsnormen, en verlaagt de belastingen op het motorrijderslichaam tot niet levensgevaarlijke waarden.

En dat kan voor maar 12 eurootjes de meter onder bestaande vangrails worden gemonteerd. Helaas, is de boodschap, gelden in verschillende Europese landen verschillende testeisen voor vangrails. Dus kan de Spaanse vinding niet snel overal toegepast worden, daar moeten in andere landen opnieuw testprocedures overheen.

Met veiligheidsregels kun je immers niet voorzichtig genoeg zijn, moeten we dan maar denken.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel