nieuws

Euro 6 haalbaar zonder SCR?

Techniek

Euro 6 haalbaar zonder SCR?

Selectieve katalytische reductie of SCR is een geweldige techniek om de uitlaatgassen van diesels schoon te krijgen. Maar SCR is duur en vraagt om toevoeging van AdBlue. Veel te omslachtig vinden ontwikkelaar AVL en koelspecialist Behr. “Met EGR kan het ook”. Zou dat minder omslachtig zijn?

Vanaf 2013 gaan de Euro 6-normen gelden. De precieze uitstootlimieten zijn nog niet bekend, maar ze zullen vrijwel onmeetbaar laag zijn.

SCR en DPF

Met de SCR-techniek zijn ze voor diesels toch haalbaar. Zo’n Euro 6-motor met SCR zal relatief hoge verbrandingsdrukken en temperaturen genereren, zodat vrijwel geen roet, maar wel een flinke hoeveelheid NOx ontstaat. ‘Vrijwel geen’ is echter nog niet goed genoeg, dus is een actief regenererend roetfilter nodig om de laatste deeltjesrestjes af te vangen.

Complex uitlaatsysteem

De SCR-installatie moet afrekenen met de stikstofoxiden. Daar komt nogal wat voor kijken. Een verwarmde AdBlue-tank, een doseerinrichting, een hydrolysekatalysator waarin de AdBlue-ureumoplossing wordt omgezet in NH3, de SCR-kat zelf die het NOx reduceert met hulp van die NH3 en dan nog een sperkatalysator die de onvolkomenheden van de doseerinrichting moet compenseren door te voorkomen dat er restjes NH3 het eind van de uitlaat bereiken.

Scania wijst de weg

“Goed, zo kan het dus, maar zo moet het niet”, zeggen AVL en Behr. Hoe dan wel? “Scania wijst de weg in zijn Euro 5-motor met EGR”, zeggen beide partners. De Zweden voeren een flinke hoeveelheid uitlaatgas terug naar het inlaatspruitstuk. Dat zuurstofarme, en dus vrijwel inerte gas, vertraagt de verbranding en voorkomt zo de vorming van stikstofoxiden.

Koud is meer

Warm uitlaatgas heeft een kleine dichtheid. Als er veel uitlaatgas terug moet naar de verbrandingskamer, moet het dus gekoeld worden. Scania gebruikt daarom een tweetrapsuitlaatgaskoeling.

Extra koelcircuit

De eerste trap is een koelwaterkoeler, de tweede trap een lagetemperatuurwaterkoeler. Die heeft een eigen lagetemperatuurwatercircuit met een eigen lagetemperatuurradiateur.

Een paar graden boven omgevingstemperatuur

Dat klinkt gecompliceerd, maar dan heb je ook wat. Het uitlaatgas is nog maar een paar graden boven omgevingstemperatuur als het terug de verbrandingskamer in gaat. Bovendien kan het hele SCR-gedoe in en om de uitlaat achterwege blijven.

Drie keer twee trappen

Heel mooi, maar zo haal je nog geen Euro 6. Vandaar dat het innovatieve duo aan die tweetraps EGR-koeling een tweetrapsturbo en tweetrapsinterkoeling, zoals MAN voor Euro 5 gebruikt, toevoegt. De tweetrapsinterkoeling maakt ook gebruik van het aparte lagetemperatuurkoelcircuit.

Nog niet goed genoeg

Met zo’n dubbelturbo-dubbelinterkoeler-dubbel-EGR-koeler motor hebben de partners NOx-waarden van 0,8 g/kWh bereikt. Euro 6 ligt waarschijnlijk tussen 0,4 en 0,7, dus dat is nog niet voldoende. “Maar”, geloven de ontwikkelaars, “deze methode heeft nog ontwikkelpotentieel. Bovendien hebben we eigenlijk inspuitdrukken van boven de 2500 bar nodig”.

Goedkoper en lichter

Al met al wordt het er allemaal niet eenvoudiger op als SCR achterwege blijft, zou je zeggen. “Toch wel”, zeggen AVL en Behr. “Onze oplossing is 50% goedkoper en spaart 100 kilogram aan gewicht.”

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel