nieuws

ESP standaard vanaf 2012?

Techniek

ESP standaard vanaf 2012?

Er bestaat geen twijfel dat het stabiliteitssysteem ESP de verkeersveiligheid verhoogt. Door het voorkomen van een slip zouden veel ongevallen en slachtoffers vermeden worden. In kleinere auto’s wordt echter zelden ESP ingebouwd, terwijl die een groot aandeel in de totale autoverkoop hebben. Dat moet vóór 2012 veranderen…

Uit onderzoek blijkt dat aan zeker 40% van de fatale verkeersongevallen een slip voorafgaat. Ook is onderzocht dat ESP minstens 80% van deze slipgevallen had kunnen voorkomen. Waaruit verder wordt berekend dat standaard ESP in alle auto’s jaarlijks 4000 Europese levens en 100.000 gewonden kan sparen.

85% zit zonder

Telling op de vijf grootste Europese markten leert dat in de A- en B-klasse, dus net onder het traditionele gezinsautoformaat, maar 15% van de nieuwe auto’s met ESP de showroom verlaat. Terwijl in de autoverkoop juist die A- en B-klasse steeds belangrijker worden, ze vertegenwoordigen nu éénderde van de totale markt.

Daarnaast rijden in die kleine auto’s meest jongere mensen, en de statistiek laat zien dat nu net zij vaker bij ongevallen betrokken raken.

Europese Commissie eist

Nederland is niet meegenomen in het marktonderzoek, maar bekend is dat over alle autoklassen gerekend hier maar 37% van de nieuwe auto’s met ESP is uitgerust. Terwijl over heel Europa het gemiddelde ruim boven de 40% ligt.

Ook op hoog politiek niveau zijn de zegeningen van het koerscorrigerend ESP opgemerkt. De auto-industrie wordt dringend uitgenodigd te zorgen dat uiterlijk in 2012 ESP een standaardvoorziening is, zoals nu ABS. Vooruitlopend daarop heeft de Europese Commissie een campagne op touw gezet om iedereen te doordringen van het nut van ESP, zodat autokopers er in de volgende auto naar gaan vragen.

Euro NCAP geeft overzicht

Daarbij biedt de Euro NCAP-organisatie hulp. Op hun website staat voor elk Europees land een lijst van alle nieuw leverbare auto’s. Met bij elk model een opgaaf of ESP standaard is, of als optie leverbaar, of helemaal niet mogelijk.

Dat is althans de bedoeling. Wij kregen de aangegeven site echter niet zo ver een automerk en model te laten kiezen. Slippertje, dat die site nog niet klaar is?

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel