nieuws

Emitec SCRi-systeem: goed genoeg voor Euro 6?

Techniek

Voor een Euro 6-truck is alleen een roetfilter niet goed genoeg. Omdat het uitlaatsysteem ook moet afrekenen met stikstofoxiden (NOx) is daarnaast ook een SCR-katalysator nodig. Emitec combineert nu roetfilter en SCR-kat in één pot. Wat zijn de voordelen en is de combinatie goed genoeg voor Euro 6?

Emitec SCRi-systeem: goed genoeg voor Euro 6?

Ook onder trucks is de ruimte beperkt. Het uitlaatsysteem, hoe geavanceerd ook, moet zo compact mogelijk gebouwd worden. “Vandaar ons SCRi-systeem”, zegt Emitec. Dat i-tje staat voor ‘integrated’. Het systeem combineert roetfilter en SCR-kat in één huis. “Dat scheelt een pot in de uitlaat”, zegt Emitec.

Een pot minder?

Is dat zo? Dat valt nog maar te bezien. Vaak worden nu oxykat en roetfilter in één huis geplaatst. De geïntegreerde roetfilter-SCR-kat van Emitec wordt vooraf gegaan door een ‘vrijstaande’ oxykat.

Mengen in het roetfilter

Gelukkig is compacte bouw niet de enige bestaansreden van het SCRi-systeem. Emitec heeft de AdBlue-injector namelijk voor het roetfilter geplaatst. Voordeel: de verspreiding van het goedje, evenals de verdamping van het water en het vrijkomen van de ammoniak vinden in het roetfilter plaats. Dat maakt een aparte menger overbodig. Gunstig, want zo’n obstakel geeft extra uitlaatgastegendruk en is dus slecht voor de brandstofeconomie.

1 Oxikat, 2 AdBlue-injector, 3 Roetfilter, 4 SCR-kat, 5 Ammoniakblokkeerkat, 6 NOx-sensor, 7 Stuureenheid voor NOx-sensor, 8 AdBlue-doseerstuurunit, 9 AdBlue-pomp, 10 AdBlue-tank, 10.1 AdBlue-niveaumeter, 10.2 Temperatuurmeting, 10.3 Tankverwarming, 10.4 Dobber, 11. Verwarmde leiding, 12. Stuurdraad voor dosering, 13. Temperatuursensor

Werkt het?

Klinkt goed, maar toch knaagt er iets. Verdampt die AdBlue wel snel genoeg om door het roetfilter te komen? Als er, al dan niet tijdelijk, druppeltjes achterblijven, dan krijgt de SCR-kat het ene moment te weinig en een volgend moment te veel ammoniak. Van uitlaatgassen op Euro 6-niveau is dan geen sprake.

Open filter

Geen probleem, zegt Emitec, het gaat namelijk om een continu regenererend ‘partial-flow’ roetfilter. Aha, een zogenaamd ‘open filter’ zoals we dat kennen van de achterafinbouw. Toch claimt Emitec dat zijn SCRi-systeem niet alleen geschikt is voor retrofit, maar ook voor eerste montage.

Niets is onmogelijk

Juist, maar is SCRi dan wel een antwoord op Euro 6? Die eis halen met een open roetfilter vraagt immers om extreem lage ‘engine-out’ PM-emissies. Geen punt, zegt Emitec. “In een proefopstelling met een Low NOx-motor halen we waarden van minder dan 10 mg/kWh PM en 0,4 g/kWh NOx bij minder dan 10 ppm NH3.”

Petje af, dat zijn precies de Euro 6-grenswaarden.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel