nieuws

Elektronische wig-rem komt eraan!

Techniek

Elektronische wig-rem komt eraan!

Vorig jaar onthulde Siemens VDO een heel nieuw elektromechanisch remsysteem EWB, de Electronic Wedge Brake. Het Duitse uitvindersinstituut bekroonde onlangs de man achter dit idee met de Rudolf Diesel Medaille. EWB wordt nu in testauto’s op de weg beproefd en aan de auto-industrie gepresenteerd. In 2010 moet serieproductie een feit zijn.

Voor het ontvangen van de Rudolf Diesel Medaille moet je niet alleen iets echt nuttigs uitvinden, het moet ook nog verkoopbaar zijn. Daaraan voldoet het door Bernd Gompert gedragen EWB project. Siemens VDO gelooft er zo sterk in dat men nu al onderzoekt hoe de EWB rem in verschillende versies geschikt kan zijn voor alles van een goedkoop stadautootje tot aan de zwaarste trucks. Dat geloof baseert ook op uitspraken van onafhankelijke experts zoals prof. dr. Karlheinz Bill van de universiteit in Berlijn, dat de EWB in elk opzicht beter is dan de huidige hydraulische schijfrem.

Boordspanning

We brengen in herinnering dat de wig-rem bedacht is voor uitsluitend elektrische bediening. Doordat rembediening met een wig zelfbekrachtigend werkt is een 12 V boordsysteem voldoende, waar andere voorgestelde elektrische remsystemen meer kracht vragen en 48 V boordspanning eisen. De door elektromotortjes bewogen wig die de remblokken aandrukt vraagt weinig energie en reageert sneller dan hydraulische rembediening. De remmen lossen beter, wat brandstof spaart. Aansluiting op vele elektronische hulpsystemen gaat makkelijker, evenals per wiel variabele beremming. Er is geen hydraulische vloeistof meer nodig, die vocht aantrekt en als gevaarlijke chemische stof behandeld moet worden.

Fail-safe

Siemens VDO denkt wettelijke eisen aan fail-safe werking te kunnen beantwoorden met redundante elektronische systemen. Zeg maar twee-, drie- of vierdubbel uitgevoerde bediening die nooit volledig kan weigeren. Zonder dat het EWB remsysteem daarmee onaantrekkelijk duur wordt, denkt Siemens VDO.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel