nieuws

Elektro-scooter nieuwe trend?

Techniek

Elektro-scooter nieuwe trend?

Voorlopig lijkt elektrisch rijden de enige manier om daadkrachtig je steentje bij te dragen aan minder CO2 in de lucht. Maar waarmee kun je dan rijden? Eco-movement heeft in ons land al het antwoord, ze bieden een elektrische bromscooter. Gaat dat te langzaam, dan helpt het Amerikaanse Vectrix u uit de brand.

Elektrisch rijden produceert geen uitlaatgas en bijna geen geluid. Stroom tanken uit het stopcontact is nog goedkoop ook. Het is verder de zorg van het elektriciteitsbedrijf om stroom te produceren met een lage CO2-uitstoot.

Brom- of snorscooter

Het Nederlandse Eco-movement meent in elk geval dat elektrisch rijden aansluit bij hun doel om milieuvriendelijk vervoer te bevorderen. Ze zijn ongetwijfeld blij de daad bij het woord te kunnen voegen, met de import van iO scooters. Hun eerste productaanbod!

In Oostenrijk worden de iO scooters al enige tijd geproduceerd, en naar een reeks Europese landen geëxporteerd. Ze voeren nu één model, de GT 1500. Dat is een 1,7 kW bromscooter. Voor Eco-movement wordt ook een begrensde snorscooter-versie gemaakt.

Die laatste kan wat verder rijden, op volle silicium gel-accu’s tot 100 km, de bromscooter doet maar de helft. Er is ook een simpeler Eco-lectric, uit Italië, met maar 500 W motorvermogen toch een bromscooter (niet begrensd op 25 km/h).

Filmpje: neem een kijkje in het iO scooter-testcentrum

Motorscooter

Zeker ook in Europa wil het Amerikaanse Vectrix gaan scoren, dat niet lang geleden een zeer mooi gebouwde motorscooter lanceerde. Met 20 kW elektromotor, 100 km/h topsnelheid, en met op NiMH-accu’s een bereik tot 100 km.

De Vectrix is een geheel eigen ontwerp, met een aluminium frame dat helemaal rond de accu’s en de lader aan boord is gebouwd. Motor en planetaire transmissie (van Getrag) zijn in het achterwiel gebouwd.

Opladen van de scooters kost drie tot vier uur. De Vectrix heeft natuurlijk meer accucapaciteit, maar ook moderner accu’s die sneller laden dan bij de iO. Ook doet de Vectrix aan regeneratief remmen, voor 8 tot 12% winst in actieradius. Met als bonus dat ook de aandrijfrichting omgekeerd kan worden, voor langzaam achteruit rijden.

Filmpje: rijimpressie en werking van de Vectrix-elektroscooter.

Kost dat?

Voor de bromscooter rekent Eco-movement voor dat een volle acculading op nauwelijks meer dan 30 eurocent komt. Te denken geeft wel dat op de hele scooter twee jaar garantie zit, maar op de accu’s slechts een half jaar. Een nieuwe set kost 250 euro.

Een iO scooter als geheel komt op 2.499 euro, in brom- of snorversie. De Eco-lectric mag voor 1.599 euro de deur uit. Voor een Vectrix moet uiteraard wat meer op tafel komen. In de VS rekent men 11.000 dollar exclusief belasting, transport en aflevering. Dan komen we hier wel zowat op het dubbele, in euro’s.

Laten we het zo zeggen: ons milieu is kostbaar. Maar afgezien daarvan heeft zo’n elektroscooter voor plaatselijk vervoer best wat. O ja, een ‘supersport’ stadsmotorfiets heeft Vectrix ook. 200 km/h snel, als u nu 55.000 euro overmaakt kunt u er nog bij zijn voor de beperkte oplaag van 500 stuks.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel