nieuws

Elektrische MINI E ondergaat praktijktest

Techniek

Het lijkt erop dat de puur elektrische auto ineens toch weer een toekomst heeft. Menig autofabrikant geeft aan een elektrische auto voor in en om de grote stad te willen gaan bouwen. BMW voegt al bijna de daad bij het woord, met de voorstelling van de MINI E. Een testvloot van vijfhonderd elektro-MINI’s zal een jaar lang praktijkervaring aanleveren. Zien we de elektrische MINI E daarna in de showroom?

Elektrische MINI E ondergaat praktijktest

Om meteen op die laatste vraag door te gaan, ook BMW heeft het voornemen om een elektrische auto in het standaardgamma op te nemen. Maar wanneer, en welk model laat men nog niet los.

De praktijktest met de MINI E zal zich eerst geheel in de VS afspelen, aan de west- en oostkust. In overweging is om ook een test in Europa uit te voeren.

Volgeladen in 2,5 uur

De elektrische MINI’s worden in Europa gebouwd, en gaan dan naar geselecteerde klanten in Californië en New Jersey. Die leasen de auto voor een jaar, met de optie voor verlenging. En met de voorwaarde dat ze hun ervaringen melden aan het fabrieksteam.

Ze moeten beschikken over een afsluitbare garage, waarin een speciale aansluitdoos wordt gemonteerd om de auto op te laden. Het speciale zit hierin, dat een hoger amperage mogelijk is dan via het gewone stopcontact. De oplaadtijd blijft hierdoor beperkt tot maximaal tweeëneenhalf uur.

Een deskundig onderhoudspunt wordt aan beide zijden van de VS ingericht. Daar worden de e-MINI’s uiterlijk na 5000 km of een half jaar verwacht voor een servicebeurt.

Zwaar accupakket

Nu is een MINI lang geen vervelende auto om te hebben of te rijden. Daar komt bij de MINI E wel een kleine beperking op. Zelfs bij de laatste stand van de techniek moet hij namelijk nogal vol met accu’s worden gestouwd.

Hoewel de gewone motor eruit gaat, en plaats maakt voor een elektromotor, neemt het gewicht van de MINI toe met ruwweg 400 kg. Dat gewicht komt voor rekening van 5088 ‘lichtgewicht’ lithium-ion-accucellen in 48 modules. Die werken met zijn allen op 380 V, en kunnen 35 kWh energie opslaan.

Niet alleen weegt dat nogal wat, het kost ook de achterbank. Deze kolonie accu’s huist achter de voorstoelen. Een gunstige plek voor de gewichtsverdeling, zodat het weggedrag niet te drastisch verandert.

Sneller dan MINI Cooper

Aan de zonnige kant rijdt de MINI E dus geheel emissievrij. Met zijn liefst 150 kW sterke elektromotor sprint hij toch nog sneller dan een MINI Cooper naar 100 km/h, zijn zware last aan accu’s ten spijt.

Zeker in de VS waar de algemene snelheidsbeperking zeer serieus wordt genomen is het geen groot bezwaar dat de top is afgeregeld op 95 mph (152 km/h). Wel even wennen aan zulke verhoudingen. De elektromotor levert dus bijna zoveel vermogen als een MINI Cooper S Works, maar met 220 Nm minder koppel dan een Cooper S.

Heeft u interesse?

De motor werkt natuurlijk als generator bij afremmen. De remwerking zou zo sterk zijn dat in de stad 75% van het afremmen zonder gebruik van de wielremmen gedaan kan worden. De teruggewonnen remenergie verlengt de actieradius dan met 20%, voegt BMW toe, dat valt dan toch een beetje tegen.

Voor dat rijbereik wordt meer dan 240 km opgegeven. Het is duidelijk dat zorgvuldig werd afgewogen welke prestatiecijfers wenselijk waren, om daarop de elektrische installatie te berekenen. Met als resultaat een aardige balans tussen reikwijdte, rijdynamiek en benodigd accupakket.

Met alle respect voor de technische inzet van BMW vragen we ons toch af: zou ú zo’n MINI E kopen? Zelfs als we even heel naïef aannemen dat dik vijfduizend li-ion-cellen de auto niet afschuwwekkend duur maken?

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel