nieuws

Elektrisch remmen in aantocht

Techniek

Elektrisch remmen in aantocht

De autoshow van Frankfurt die in september zal plaatsvinden werpt zijn schaduw vooruit. Continental liet vast wat van de daar te presenteren nieuwtjes op remmengebied zien. Naast een nieuw type remklauw gaat het om een elektrohydraulisch remsysteem. Met deels elektrisch bediende remmen zou het ideaal zijn voor hybrides.

In het EHC-remsysteem van Conti Teves houden de voorwielen hydraulisch bediende remmen, maar komt achter elektrische rembediening. Hoge reactiesnelheid en ideale regelmogelijkheden zijn de voordelen die Conti daarin ziet.

Remregeling

Om optimaal remenergie terug te winnen, door afremmen op de elektromotor, kan met EHC snel en continu de werking van de wielremmen aangepast worden. Aanvullend voordeel is dat de rembalans voor/achter makkelijk aanpasbaar zou zijn bij zware lading of trekken van een aanhanger.

De elektrische achterremmen zouden ook een ‘hill holder’ makkelijker maken, die automatisch de rem vasthoudt zodat de auto op een helling niet terugrolt. En ze zouden een intelligente cruise control kunnen helpen, die de auto kan afremmen tot stilstand voor filerijden. Dat gaat goedkoper en makkelijker met direct elektrisch aangestuurde remmen, dan via een hydraulisch remsysteem met elektronisch gestuurde kleppen.

Superieur remmen

Er is volgens hetzelfde idee ook een elektrische handrem ontwikkeld. Nu werken elektronische handremmen nog met kabels, alleen vervangt een elektromotor de handremhendel. Conti maakt de handrem echt elektrisch bediend, in een combinatieremklauw of voor zware voertuigen met een aparte elektrisch bediende remtrommel.

Voor de veiligheid en de voorschriften blijft het halve remsysteem bij Continental hydraulisch werken. Zodat je ook nog het grootste deel van het remvermogen overhoudt als de stroom uitvalt.

Recente tests van Siemens VDO laten zien dat elektrisch remmen beter werkt. Hun ‘wigrem’ (VIDEO) toonde op een Fins ijsmeer een 15% kortere remweg naast vier andere middenklasse auto’s met gewone remmen. Dat komt door de snellere reactie van elektrische aansturing, en daardoor effectiever ABS-regeling. “Vanwege dit goede testresultaat verwachten we geheel volgens plan vanaf 2010 de elektronische wigrem voor productie te kunnen aanbieden”, zegt Siemens VDO.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel