nieuws

Einde roetfiltersubsidie in zicht?

Techniek

Het subsidiebedrag voor retrofitroetfilters op personenauto’s is terug van 500 naar 400 euro. Is dat het begin van het einde van de regeling? Hoe reageren de merken die de filters gratis aanboden? En wat moet de dieselrijder die nu nog geen filter heeft?

Einde roetfiltersubsidie in zicht?

Op 31 december stond het tellertje op de site van SenterNovem op 64.000 gemonteerde retrofitroetfilters. Bijna een vijfde van die filters zit onder Volvo’s. Dat merk bood als eerste aan het verschil tussen de subsidie en de kosten van filter en montage bij te plussen.

Volvo gaat door

Blijven de Volvo-filters gratis nu het subsidiebedrag met 100 euro daalt? “Ja hoor, wij gaan gewoon door”, zegt een woordvoerster. “Wij vinden het milieu belangrijk en leggen dus gewoon 100 euro extra bij.”

Leasemaatschappijen

“De meeste leasemaatschappijen gaan ook gewoon door”, zegt roetfilterimporteur Van Heck. “Wij doen zaken met zeven leasemaatschappijen. Vijf daarvan blijven gewoon onze filters monteren, twee kleinere vinden het nu te duur worden.”

Niet meer helmaal gratis

Dat laatste vindt Ford ook. Tussen 4 juli en 31 december 2007 monteerden de gezamenlijke Ford-dealers 9000 gratis filters. Althans, gratis voor de Ford-klant. “Die actie was een groot succes en we komen binnenkort met een nieuwe actie. Maar helemaal gratis zal het niet meer worden”, zegt Ford.

Kia stopt ook

Ook Kia stopt met het gratis monteren van achterafroetfilters. Dat merk was goed voor 2000 filters. Eigenaren van Kia-diesels die nu nog aan het roetfilter willen, zullen dat deels zelf moeten betalen.

Mogelijk zelfs helemaal, want de bodem van het roetfiltersubsidiepotje komt in zicht. Het was gevuld met 40 miljoen euro, maar op 1 januari was daar nog maar 8 miljoen van over. Bij het nieuwe subsidiebedrag is dat goed voor nog 20.000 filters. Daarna is het op.

Sprinten!

Signalen dat het potje wordt bijgevuld zijn er niet. “De regeling was bedoeld om een flinke eerste aanzet te geven. Niet om in lengte van jaren te blijven bestaan. Opnieuw vullen van het potje is niet in de begroting opgenomen”, zegt een woordvoerster van het Ministerie van VROM.

Kortom, portemonneevriendelijk dieselen begint nu met een sprint naar het autobedrijf, de Volvo’s voorop.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel