nieuws

Ecotest beter dan verbruikslabel?

Techniek

Ecotest beter dan verbruikslabel?

“Diesels steeds milieuvriendelijker”, kopt de ANWB. De wielrijdersbond trekt die conclusie nadat zusterorganisatie ADAC een groot aantal auto’s aan een ‘ecotest’ onderwierp. Opmerkelijk is dat auto’s die als milieuvriendelijk uit de test komen, niet altijd een A-, B- of C-label dragen. Is die Ecotest beter dan het huidige labelsysteem?

Hoe diesel je het schoonst? Met een sportieve Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI. Die is zo schoon dat hij ook alle benzine-auto’s achter zich laat. Op twee uitzonderingen na. De hybrides van Toyota en Honda zijn nog milieuvriendelijker.

Vier sterren

De snelle Octavia scoort maar liefst 81 punten in de ADAC/ANWB-Ecotest, goed voor vier sterren. De Civic Hybrid en Toyota Prius doen het nog net iets beter, met 83 en 89 punten. Maar ook zij blijven daarmee onder de 90 puntengrens, die recht geeft op een vijfde milieuster.

D-label

Opmerkelijk is dat de sportieve Skoda het in het brandstofverbruiksboekje helemaal niet zo goed doet, een D-label. Dat staat voor een verbruik dat 0 tot 10% slechter is dan gemiddeld. Onze overheid straft dat af met 135 euro extra BPM. Dat steekt wat schril af bij de 6000 euro BPM-korting die de hybride nummers 1 en 2 uit de Ecotest aan hun brandstoflabel danken.

Aygo in de middenmoot

Het omgekeerde komt ook voor. Erkende A-label-auto’s als de Toyota Aygo 1.0 of de VW Polo 1.4 TDI Blue Motion komen in de Ecotest niet verder dan de middenmoot: 3 sterren.

CO2 én lokale vervuilers

Hoe zijn die verschillen te verklaren? Wel, allereerst gaan de brandstofverbruiks-

labels alleen maar over het verbruik, en daarmee de CO2-uitstoot, terwijl in de Ecotest ook de emissie van PM, HC, NOx en CO wordt beoordeeld.

FIA-meetprotocol

Hoe? Dat staat in het Ecotest-meetprotocol van de FIA en de ADAC (zie www.ecotest.eu). Kort samengevat: de uitstoot gemeten bij de Europese rijcyclus met koude start en die bij een snelwegcyclus met snelheden tot 130 km/h worden bij elkaar genomen en vertaald naar punten. Heel veel uitstoot betekent 0 punten, heel weinig geeft 50 punten. Grootte van de auto? Maakt niet uit, als een Renault Clio evenveel vervuilende stoffen uitstoot als een Audi Q7 scoren ze evenveel emissiepunten.

Grotere auto, meer CO2

Bij de bepaling van de verbruiks- of CO2-punten houdt de Ecotest wel rekening met de grootte van de auto. Hier wordt het brandstofverbruik bepaald bij zelfs drie verschillende cycli en gewogen bij elkaar genomen.

En ook hier weer wordt het meetresultaat vertaald in punten: van 0 (hoog verbruik, hoge CO2-uitstoot) tot 50 (laag verbruik, lage CO2-uitstoot). De grootte van de auto speelt een rol bij die vertaling naar punten.

Zeven klassen

Het testprotocol verdeelt daartoe de auto’s in 7 klassen, van Mini’s via Middenklassers tot Topklassers. Zit een auto in die Topklasse, dan krijgt hij bij het zelfde verbruik meer CO2-punten dan een auto uit bijvoorbeeld de Grotere Middenklasse.

Sterren

De eindscore in de Ecotest wordt gevonden door de CO2-punten bij de emissiepunten op te tellen. Levert de som van die twee 90 of meer punten op, dan scoort de auto de maximale 5 sterren. Blijft de som onder de 30 dan krijgt de auto de minimale score: 1 ster.

Beter systeem?

Grote vraag: Is dit systeem beter dan dat van de energielabels? Antwoord: Waarschijnlijk wel. Als we even teruggaan naar de Skoda Octavia Combi wordt duidelijk waarom. In de uitvoering met de oudere 1.9 TDI motor zonder roetfilter komt hij in de Ecotest niet verder dan een plaatsje in de middenmoot. Maar dankzij een B-label scoort deze veel vuilere Octavia in het huidige labelsysteem wel 500 euro BPM-subsidie.

Chrysler Crossfire of Dacia Logan?

Ander voorbeeld. Neem de Chrysler Crossfire 3.2 V6 automaat. Vanwege zijn verbruik heeft die auto een dieprood energielabel G. Maar de 3.2 V6 verbrandt al die benzine wel heel netjes. Uit de in het midden geplaatste uitlaten komt vrijwel niets anders dan kooldioxide en water. Dat brengt de Crossfire op een keurige drie Ecosterren. Daarmee belast hij het milieu even zwaar als een Dacia Logan 1.5 diesel. Die B-label-Roemeen gebruikt weliswaar minder brandstof, maar stoot weer veel meer stoffen uit die u de adem benemen.

Als sneeuw voor de zon?

Lost het Ecotest-protocol dan alle problemen van het brandstofverbruikslabel op? Nee hoor, er zal altijd discussie zijn over de grootteklasse waarin een auto thuishoort. Maar een systeem dat niet alleen let op verbruik maar ook op vervuiling, en dat bovendien internationaal is, zodat autofabrikanten er bij hun productontwikkeling rekening mee kunnen houden, heeft toch wel grote voordelen boven het huidige.

Vuile diesel

Overigens zou na vervanging van het Brandstofverbruiksboekje door een Ecotest-boekje, voor de bepaling van de BPM-plus of -min, ook veel gewoon bij het oude blijven. Neem de Hyundai Terracan CRDI. Hoe men ook meet of weegt, dat blijft een ideale auto voor wie echt helemaal niets geeft om het milieu: energielabel G en 1 ster in de Ecotest!

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel