nieuws

Dubbelkoppelingtransmissie heeft de toekomst

Techniek

Een recent Amerikaans symposium over transmissietechniek gaf een interessante blik in de toekomst. Centraal thema was hoe transmissies kunnen bijdragen aan de heersende roep om een lager brandstofverbruik. Vooral vergelijkende cijfers tussen het effect van verschillende automatische en geautomatiseerde transmissies zijn verhelderend. Welke transmissie heeft de toekomst?

Dubbelkoppelingtransmissie heeft de toekomst

In het automatenland bij uitstek begint men kennelijk nu pas ernstig te denken over nieuwe transmissies. De standaard ligt daar nog steeds op een viertrapsautomaat.

De vertegenwoordiging van Chrysler wees wel op gunstige resultaten die ze behalen met een continu variabele transmissie in enkele suv-modellen. Spaart wel 6 tot 8% brandstof, bij gelijktijdig verbeterde acceleratie.

Negen versnellingen?

Ook aan de Amerikanen gaat niet voorbij dat hier een zestrapsautomaat al redelijk normaal is. Uit de transmissie-afdeling van General Motors kwam voor hun overstap op een zesbak het cijfer van 4% verbruiksbesparing.

Natuurlijk liet ZF de kans niet liggen om zijn nieuwe achttrapsautomaat te tonen. Het Indiase Tata kon zelfs een negenstrapsautomaat laten zien. Meer versnellingen maken een grotere spreiding tussen hoogste en laagste versnelling mogelijk. Met name kan de hoogste versnelling langer. Dat levert een lager motortoerental op kruissnelheid op, en dat is zuiniger.

Vergelijkende studie

De lof van de dubbelkoppelingtransmissie wordt ook in de VS al gezongen. Volgens Chrysler wordt hiermee dezelfde of nog iets hogere besparing bereikt dan met hun huidige CVT-automaten. Ze zijn dus bezig met dubbelkoppelingbakken.

General Motors wijdde er een wereldomvattende studie aan. Wanneer je een gemiddelde auto neemt, met verschillende transmissies erin, wat komt er dan uit? Daarbij werd uitgegaan van praktijkcijfers over het effect en rendement van diverse transmissiesoorten. Rekenkundig liet men dat los op een gemiddelde auto.

Als wereldwijd representatief gemiddelde kwam een Opel Astra 1.8 uit de bus. Ook in Europa stelt die het met een heel gewone viertrapsautomaat, als optie naast de standaardvijfbak. Als alternatieven werd gerekend aan een vijfversnellingsbak met automatische koppeling, droge en natte dubbelkoppelingbakken met zes of zeven versnellingen, een zestrapsautomaat en een continu variabele transmissie.

Vier miljoen DCT’s

Vergeleken met de gewone handgeschakelde bak leverde een automatische koppeling 2 tot 5% verbruikswinst. Net zo ver komt de dubbelkoppelingbak (DCT) met droge koppelingen. Met natte koppelingen zit er maar 1 tot 2% verbruikswinst in, vanwege slipverliezen en de oliecirculatie plus koeling voor deze dubbele koppeling.

Blijkbaar ziet General Motors niet veel in de continu variabele transmissie (CVT). Het bureau voor marktonderzoek Global Insight sluit erbij aan: “op de wereldmarkt heeft de DCT nu de CVT verdrongen als transmissietechniek van de toekomst. Het marktaandeel van de DCT zal groeien van vrijwel verwaarloosbaar nu, naar vier miljoen eenheden per jaar in 2018”.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel