nieuws

Dubbelkoppelingtransmissie goedkoper

Techniek

Speciaal voor ‘nieuwe markten’ zoals China of India, en voor kleine auto’s ontwikkelde BorgWarner een dubbelkoppeling transmissie. Zo simpel mogelijk, met veel standaardonderdelen en dus niet duur. Zo kan men in het Verre Oosten zuiniger rijden met automatisch schakelen. Hoe werkt deze spaartransmissie?

Dubbelkoppelingtransmissie goedkoper

Ooit stond BorgWarner samen met Volkswagen aan de basis van de bekende DSG, de eerste moderne transmissie met dubbele koppeling. Die ervaring, met name bij de elektronische regeling, komt nu ongetwijfeld van pas.

Twee aparte koppelingen

Versimpeld is specifiek de koppeling, net als bij de DSG van het natte type. Maar nu zijn niet twee koppelingen in één huis gecombineerd, er zijn twee aparte koppelingen gebruikt. Elk op één versnellingsas, met een morseketting om beide koppelingen aan te drijven.

Zo zijn de twee versnellingsassen van conventioneel ontwerp, en is de hele bak goedkoop te produceren. Deze transmissietechniek helpt de auto aan een lager brandstofverbruik. De goedkopere constructie maakt een bredere invoering van de dubbelkoppelingtransmissie mogelijk. Dat is belangrijk, want de vraag naar kleine, zuinige auto’s groeit explosief.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel