nieuws

Driewegkat voor carburateurauto’s

Techniek

Driewegkat voor carburateurauto’s

Een Renault 4 of Citroën 2CV met driewegkat? Onmogelijk, die auto’s hebben immers een carburateur in plaats van een benzine-injectiesysteem. “Toch kan het”, zegt Franzose. Dat bedrijf levert ombouwsets die Youngtimers toegang geven tot de Duitse milieuzones. Ook iets voor oude-autobezitters in Amsterdam?

Zonder het juiste stickertje op de voorruit moet je in Duitsland met een grote boog om een flink aantal binnensteden heen. En heb je geen smog-sticker, dan mag je bij smog-alarm al helemaal de weg niet meer op. Bovendien worden ‘vieze’ auto’s stevig aangepakt in de Duitse variant op de houderschapsbelasting.

Franzose Automobiltechnik GmbH

Geen wonder dus dat Duitse ombouwers en onderdelenleveranciers heel creatief zijn bij de emissiereiniging van oude auto’s. De Franzose Automobiltechnik GmbH presenteert nu met trots zijn driewegkatombouwsets voor onder meer de Renault 4 en de Citroën 2CV.

Alleen bij λ =1

Even terug naar de basis. Zo’n driewegkat werkt alleen als de motor op iedere 14,7 kg lucht 1 kg brandstof (λ =1) krijgt toegevoerd. Lambdasonde, motormanagement en injectiesysteem laten de luchtbrandstofverhouding daarom keurig rond die waarde pendelen.

Valse lucht

Maar ja, een Eend of een R4 heeft een oude vertrouwde carburateur en géén injectiesysteem. Franzose lost dat probleem op met een zogenaamd gecontroleerd valseluchtsysteem.

Carburateur op rijk

Het werkt als volgt. Bij de ombouw krijgt de youngtimer een driewegkat, een lambdasonde, een stuurcomputer en een luchtregelklep in het inlaatspruitstuk. En, heel belangrijk, de carburateur wordt extra rijk afgesteld.

Luchtregeling

Vervolgens wordt niet de brandstofhoeveelheid gevarieerd, maar de luchthoeveelheid. Dankzij de carburateurafstelling loopt de motor rijk. De lambdasonde ziet weinig zuurstof en roept: “Te rijk!” Het stuurapparaat opent de luchtregelklep en laat ‘valse lucht’ het inlaatspruitstuk binnenstromen tot de lambdasonde: “Te arm!” begint te roepen.

Euro 1

Heel slim, en geen zorgen, ook de ‘valse lucht’ wordt gefilterd. In Duitsland krijgt een zo omgebouwde auto een zogenaamde ABE van de TüV en voldoet daarmee officieel aan Euro 1.

Geen strobreed

Dat is goed nieuws voor oude-autobezitters in Amsterdam, want de milieuzoneplannen leggen Euro 1-benzineauto’s geen strobreed in de weg. Dan alleen nog de kosten. Franzose levert al een driewegkatset voor de 2CV vanaf 706,82 euro.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel