nieuws

Doorbraak voor Antonov-transmissie?

Techniek

De bijzondere automatische transmissies van Antonov lijken nu toch het experimentele stadium te boven te komen. Er was al een overeenkomst met het Chinese Loncin voor doorontwikkeling tot productierijpheid. Antonov meldt nu dat ze in China echt aan de slag kunnen, en dat er volop belangstelling is. Gaat de zuinige zestrapsautomaat het maken?

Doorbraak voor Antonov-transmissie?

Oorspronkelijk opereerde het door Roumen Antonov opgerichte bedrijf vanuit Frankrijk. De uitvinder zelf vertrok, het bedrijf is nu een Britse onderneming geworden en werd dit jaar geheel naar Engeland verplaatst.

Daar loopt op dit moment de doorontwikkeling van een zestrapsautomaat, volgens de principes van Antonov gebouwd zonder hydraulica voor het schakelen.

Zuiniger en goedkoper

Hoewel de transmissie lang niet meer zo simpel van opbouw is als aan het begin van de ontwikkeling blijft hij minder complex dan een conventionele automaat. Ook levert de mechanisch werkende schakeling minder vermogensverlies dan een systeem dat met oliedruk en rembanden werkt.

Eenvoud, zuinigheid en lagere kosten leken de nieuwe directie ideaal voor opkomende autolanden zoals China. Daar werd dus het heil gezocht. Men vond Loncin, dat wel wilde investeren om samen transmissiefabricage in China op te zetten.

Daarvoor moest Antonov uitontwikkelde transmissies voorbereiden, die aan potentiële afnemers getoond kunnen worden. Samen met een plan hoe en tegen welke kosten productie opgezet kan worden.

Nu moet het gebeuren

Volgens directeur John Moore is aan al die opdrachten ruimschoots voldaan. Schakel- en geluidskwaliteit voldoen aan de opgestelde eisen. De Antonov-bak zou een tien procent lager verbruik opleveren wanneer in bestaande modellen voor de Chinese markt de zestraps Aisin-automaat wordt vervangen.

Chinezen willen het liefst auto’s met automatische transmissie. Loncin en Antonov gaan dus nu de markt in met demo-auto’s, om definitieve productieorders binnen te slepen.

Nieuwe accessoire-aandrijving

Het tweede product waar Antonov goede verwachtingen van heeft is een simpele tweetrapstransmissie die in de aandrijfpoelie voor nevenaggregaten past. Wederom met mechanische schakeling volgens Antonov-principe.

Daar zou nu serieuze belangstelling voor zijn. Nevenaggregaten zoals generatoren en waterpompen met versnellingsbak kunnen onderdeel vormen van brandstofspaarprogramma’s. Daarom werpt Antonov zich nu op een verbeterd ontwerp, dat “belangrijk kleiner zal zijn, aanpasbaar aan het aan te drijven apparaat, en veel lagere productiekosten zal hebben”. Gaat het nieuwe Antonov nu toch waarmaken waar het oude Antonov steeds de tanden op stukbeet: de stap van prototype naar productie?

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel