nieuws

Diesel of aardgas of diesel én aardgas?

Techniek

Diesel of aardgas of diesel én aardgas?

Woensdagavond het Vara-programma Nieuwslicht gezien? Een Citroën C3 op aardgas blijkt milieutechnisch nauwelijks beter dan een veel sterkere en veel snellere C3 op diesel. Weg met aardgas dan maar? Of moeten we de voordelen van diesel met die van aardgas combineren?

“Maakt aardgas zijn milieuvriendelijke imago waar?”, vroeg tv-programma Nieuwslicht zich af. Op zoek naar het antwoord, schakelde het programma TNO in. Dat onderzoeksinstituut zette drie Citroën C3’s op de rollenbank. De eerste reed op benzine, de tweede op diesel en de derde op aardgas.

Meetresultaten

TNO mat nauwkeurig wat er uit de drie uitlaten kwam en het TV-programma presenteerde de resultaten: aardgas scoort goed op smoggas NOx, maar slechter dan diesel op broeikasgas CO2. Bij zowel benzine als aardgas is de hoeveelheid PM10 fijnstof niet meetbaar. Bij de diesel net wel: 1 mg/km.

Waarom fiscaal voordeel?

Aardgas is dus helemaal niet zo schoon. “Maar waarom wordt het dan fiscaal zo bevoordeeld?”, vraagt Nieuwslicht zich af. Is dat een goede vraag? Om dat te kunnen beoordelen moeten we wat nauwkeuriger naar de drie auto’s kijken.

1.4 benzine

De benzine C3 is een 1.4 liter met 75 pk/118 Nm. De auto weegt 1050 kg en de fabriek geeft op dat het voertuig in 12,4 seconde naar 100 km/u accelereert.

Aardgas presteert minder

De aardgas C3 is gebaseerd op de benzinevariant. De aargasvoorzieningen maken hem wat zwaarder en op aardgas presteert de motor wat minder: 68 pk/108 Nm en 16 seconden voor het sprintje.

Dieselpower

De diesel is een 1.6 HDi FAP met 110 pk/260Nm. Die motor maakt van de C3 een heel andere auto. Deze C3 sprint naar 100 in 9,5 seconde en heeft absoluut geen moeite met een flinke aanhanger. Ongelooflijk, zelfs met zo’n overdosis aan power doet de diesel milieutechnisch niet of nauwelijks onder voor zijn tamme concurrenten.

Technologieneutraal

Kortom, eigenlijk zou Nieuwslicht zich af moeten vragen waaraan de moderne diesel zijn fiscale afstraffing verdient. TNO-onderzoeker Ruud Verbeek geeft in het programma een goed advies: “Stimuleer technologieneutraal. Kijk niet wat voor brandstof er in gaat, maar kijk wat voor uitlaatgas er uit komt”.

Dual-Fuel

De toekomst voor een overheid die dat niet doet, zou wel eens heel gecompliceerd kunnen worden. Zeker nu het Britse Clean Air Power (CAP) heel goede resultaten laat zien met Dual-Fuel motoren. Dat zijn dieselmotoren die tegelijkertijd zowel diesel als aardgas gebruiken.

Diesel als bougie

Die motoren krijgen gasinjectoren in het inlaatspruitstuk. In de verbrandingskamer dient een minuscule dieselinjectie als bougie. Zo wordt 60 tot 85% van de dieselbrandstof vervangen door aardgas. Daarmee combineert de Dual Fuel-motor de voordelen van beide brandstoffen.

Hoog rendement en schoon

Dankzij de hoge compressieverhouding en het ontbreken van een gasklep (wel een lucht-bypass om de turbo) blijft het rendement van een diesel gehandhaafd. Ondertussen daalt de CO2-uitstoot met 20% en scoort de motor ook goed op NOx en fijnstof.

Volvo op gas en diesel

CAP heeft een ombouwsysteem ontwikkeld met gasinjectoren, een lucht-bypass en een extra ECU. Op 2 januari tekende het bedrijf een contract met Volvo Trucks. Daarin staat dat dit systeem dit voorjaar beschikbaar komt voor de D13 Euro 5-motoren. En, nog belangrijker, begin 2010 komt er een geïntegreerd systeem dat Volvo af-fabriek gaat leveren.

Ambtelijke werkgroep

Op het ministerie van Financiën hopen ze waarschijnlijk vurig dat CAP het Dual Fuel-systeem niet geschikt maakt voor personenauto’s. Of zou er op het ministerie al een ambtelijke werkgroep zitten te puzzelen op de fiscale consequenties van zo’n ontwikkeling?

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

UPDATE

In haar uitzending van 21 januari rectificeerde Vara Nieuwslicht onjuistheden in de TNO-meting met de aardgas-, benzine-, en dieselauto. Het resultaat werd toen: “De aardgasauto bezet de middenpositie als het gaat om CO2 en scoort het best op stikstofoxiden en fijnstof”.

Reageer op dit artikel