nieuws

Delphi voorkomt autobrand met een explosie

Techniek

Delphi voorkomt autobrand met een explosie

Een explosie veroorzaken om brand te voorkomen? Klinkt onwaarschijnlijk, toch is het precies dat wat Delphi doet met BDSD. AMT legt uit hoe het werkt en waarom het nodig is.

Een aanrijding kan veel schade veroorzaken aan mens en materieel. Maar als de aanrijding wordt gevolgd door brand, loopt de schade vaak nog veel hoger op. Een brand na een aanrijding ontstaat vaak door kortsluiting. De klap beschadigt de elektrische installatie, een draad komt bloot te liggen, een vonkje en het is gebeurd.

Zekering

Vreemd eigenlijk, de elektrische circuits in een auto zijn toch immers beveiligd met zekeringen? Klopt, op eentje na! De draden van accu naar startmotor en dynamo zijn niet gezekerd. De hoge piekspanningen bij een moeizame start maken dat onmogelijk. Kortom, het gevaarlijkste circuit is niet beveiligd en daarmee een beruchte brandoorzaak.

Pyrotechniek

Hoe beveilig je een elektrisch circuit als een zekering niet werkt? Delphi heeft de oplossing: pyrotechniek. Dezelfde explosieve techniek dus, die de airbag tot ontplooiing brengt en die de gordels razendsnel spant. Die techniek zit verwerkt in een kastje onder de motorkap dat Delphi Battery Disconnect Safety Device (BDSD) noemt. Bij een aanrijding krijgt de BDSD een elektrisch signaal van de airbag en onderbreekt dan met een explosie de stroom naar startmotor en dynamo. Uiteraard blijven de alarmlichten, de elektrische ramen en alle andere gezekerde elektrische voorzieningen gewoon werken.

Stukje opzij zetten

Tot zover alles duidelijk, blijft over het volgende probleem. Stel dat de auto na de aanrijding op een levensgevaarlijke plaats staat. De bestuurder wil hem een klein stukje opzij zetten, om een tweede aanrijding te voorkomen, maar helaas, BDSD maakt starten onmogelijk. Ook daar heeft Delphi aangedacht. En daarom heeft men BDSD uitgerust met de ‘safe engine restart option’. Dat is een zekering die parallel geschakeld is aan de verbinding die pyrotechnisch verbroken wordt. Kortom, als er wel een aanrijding is maar geen kortsluiting, kan de bestuurder de auto nog starten via de zekering.

Piekspanning

Zekering? Hé, wacht eens even, hier klopt iets niet. Het circuit naar startmotor en dynamo kon toch niet gezekerd worden vanwege de hoge piekspanningen? Daarom was toch al die heisa nodig met de pyrotechnische BDSD? En nu moet er een aanvullend probleempje worden opgelost en dan monteert Delphi doodleuk een zekering?!

Toch werkt het. De zekering hoeft na de aanrijding namelijk alleen maar een warme start te overleven. En die trekt nu eenmaal niet zoveel stroom. Heel slim van Delphi. BDSD wordt in de toekomst standaard voorziening, om te beginnen in de topmerken.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel