nieuws

Delphi stroomdraad met spaarpotentieel

Techniek

Delphi stroomdraad met spaarpotentieel

In een Amerikaans model van Toyota, de suv Tundra, brengt toeleverancier Delphi als eerste ultradunne bekabeling, dankzij nieuw isolatiemateriaal. Dat komt van GE Plastics, en hoeft maar half zo dik te zijn als gewone pvc isolatie. Een belangrijk winstpunt in de strijd om auto’s te laten vermageren: minder gewicht en volume.

Al eerder, laatst nog in een Hyundai studiemodel op de autoshow van Genève, prees GE Plastics zijn draadisolatie van Flexible Noryl aan. Dat is een soort buigzame nylon, sterker dan het gebruikelijke isolatiemateriaal pvc of polyethyleen. Het is bovendien geschikt voor hergebruik.

Belangrijke besparing

Oké, dunnere stroomdraad, en wat dan nog? Wel, ondanks CAN-systemen en glasvezelkabels met digitale signaalverwerking, die een boel bespaarden op bedrading, lopen nog heel veel stroomdraden door een auto. Steeds meer elektrische en elektronische apparatuur doet zijn intrede.

Dus is een kwart besparing op het gewicht van de kabelboom echt interessant. Dunner draad maakt de kabelboom zelfs tot 40% compacter. Zo kan elektrische en elektronische uitrusting in een auto toegevoegd worden zonder dat extra ruimte voor kabels nodig is. Ook daar worden autofabrikanten echt blij van.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel