nieuws

Daimler Trucks investeert in hybridetechniek

Techniek

Eerder dit jaar konden we in AMT al melden dat het Daimler-concern voor zijn bedrijfswagens mede inzet op hybride-aandrijving. Vooral voor lichte trucks die in de stadsdistributie en bezorgdienst werken. De aangekondigde proef met tien hybride Mitsubishi Canter 7,5 tons trucks in Londen is gestart. Bij Mitsubishi Fuso heeft Daimler Trucks nu zelfs een Global Hybrid Center ingericht.

Daimler Trucks investeert in hybridetechniek

Dochterbedrijf Mitsubishi Fuso heeft al een ruime ervaring met hybridetrucks en -bussen. De lichte Canter Eco-truck met hybride-aandrijflijn is in Japan al een tijd te koop.

Met wat aanpassing voldoet deze aan de Euro 4-eisen, en zo wordt hij nu in Europa getest. Er wordt drie jaar voor de test uitgetrokken, dus spoed u nog niet naar de dealer voor een hybride Daimler-truck.

Centraal team

Op basis van dezelfde aandrijflijn wil Daimler Trucks een hybrideversie van de Mercedes Atego 7,5 tonner ontwikkelen. Maar er is wel besloten de expertise centraal te houden bij Mitsubishi Fuso. Door een zojuist geopend ‘wereld hybridecentrum’ onder te brengen in de stad Kawasaki krijgt de Japanse partner de centrale verantwoordelijkheid voor ontwikkeling van hybride-trucktechniek.

Om de zaak in perspectief te houden: de staf zal uitgroeien tot 35 ingenieurs. Een klein team van specialisten dus, dat de basistechniek ontwikkelt waarmee alle Daimler Trucks-merken eigen hybridevarianten kunnen ontwerpen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel