nieuws

Daimler en RWE duiken in ‘e-mobility

Techniek

Vorig jaar berichtte AMT over de plannen met extra zuinige smart City-Coupés. Daaronder was ook een elektrische variant, die op proef ingezet werd in Londen. Moederbedrijf Daimler gaat nu een veel breder opgezette proef uitvoeren in Berlijn. Daarbij is energiebedrijf RWE als partner ingeschakeld. Samen gaan ze elektrische ‘e-mobility’ testen.

Daimler en RWE duiken in ‘e-mobility

Dezelfde smart ed (electric drive) zoals ingezet in Londen zal, samen met een elektrische Mercedes A, in Berlijn als testauto dienen. Nou ja, bijna dezelfde. Inmiddels is de ZEBRA-accu vervangen door een moderner Li-ion-exemplaar.

Infrastructuur

Vat het trouwens niet letterlijk op, dat Daimler maar twee testauto’s zou inzetten. Nee, vanaf eind volgend jaar moet een vloot van ruim honderd testauto’s voor dit project geproduceerd worden. Daimler spreekt zelfs optimistisch van ‘serieproductie’.

Een zeker niet minder grote rol is weggelegd voor partner RWE. Die neemt op zich om in Berlijn omstreeks vijfhonderd oplaadpunten te installeren voor de testvloot.

Ze komen thuis of aan de zaak te staan bij klanten die in de test meedoen, op openbare parkeerplaatsen, en bij bedrijven die willen meedoen. Te denken valt aan winkelcentra, die op hun eigen parkeerplaats een of meer laadpunten kunnen plaatsen.

Reserve stroomopslag

Daar puur elektrische auto’s niet heel ver komen bij de huidige stand van de accutechniek is het Daimler/RWE-partnerschap erg actueel. Alleen met een dicht net van elektrische tankstations wordt elektrisch rijden in en om de stad interessant.

RWE neemt ook op zich om de auto’s tegen een aantrekkelijk tarief van stroom te voorzien. Er zal draadloze communicatie zijn tussen laadstation en auto, om de getankte stroom af te rekenen. Hiervoor probeert RWE een speciale prijs uit te werken.

Uiteindelijk moet het ook mogelijk worden via de laadpunten stroom terug te leveren aan het netwerk. De bedoeling is dan dat auto’s in de nacht volgeladen worden, als er een overschot is aan stroomproductie. Ze dienen als een soort ‘reservetank’ voor het stroomnet.

Open standaard

Dus als u ’s morgens nu wat later naar uw werk gaat dan de meesten, en uw smart ed nog even aan het stopcontact laat liggen. Dan zuigt het energiebedrijf er wat stroom uit, zodat al uw buren die vroeger gaan werken de koffiezetter en het scheerapparaat eigenlijk uit uw smart voeden.

Een uitkomst voor energiebedrijven, hoorden we recent al van het Nederlandse Essent, dat graag elektrisch rijden wil bevorderen. Alle energiebedrijven zitten met hetzelfde probleem, ’s nachts hebben ze capaciteit over, ’s morgens en ’s avonds kijken ze tegen pieken in de stroomafname aan.

Krachtige batterijen in een ruime vloot elektrische auto’s zouden een prachtig buffervat kunnen zijn. In de nacht opladen, in perioden van hoog verbruik stroom terughalen. Waarbij voor de hand ligt dat het laadtarief ’s nachts lager ligt dan het teruglevertarief overdag, zodat de bezitter van de elektrische auto beloond wordt voor het gebruik van zijn accu’s.

Daarom willen Daimler en RWE voor communicatie tussen auto en laadstation, en voor het afrekenen van de stroom, open standaards ontwikkelen. Zodat dus ook andere energie- en autobedrijven die standaards kunnen gebruiken, en alle elektrische auto’s aan elk laadpunt terecht kunnen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel