nieuws

DAF ontwikkelt hybride distributietruck

Techniek

Voorjaar 2006, trots toont DAF zijn 9.2 liter diesel-EEV motor. Die is zo schoon dat alternatieven overbodig zijn, zegt DAF. Toch niet, blijkt nu op de IAA in Hannover, DAF presenteert er een prototype van een hybride distributietruck.

DAF ontwikkelt hybride distributietruck

In de jaren ’80 ontwikkelde DAF een hybride busconcept. In de jaren ’90 volgde een hybride prototype gebaseerd op de CF. Maar, ja alleen de batterijen wogen al 3000 kg en zoveel extra ballast maakt een distributietruck tamelijk kansloos. Nu, een decennium later, heeft moedermaatschappij Paccar het ambitieuze doel gesteld om binnen zeven jaar een middelzwaar voertuig op de markt te brengen dat 30% efficienter met de schaarse brandstof omspringt.

De diesel komt van ver en heeft volgens de weg van de geleidelijkheid zowel in emissie als verbruik al een enorme verbetering doorgemaakt, maar 30% in zeven jaar is een wel erg grote stap. Ook de motorenontwikkelaars van DAF zien dat zo, en dus kwam in navolging van Volvo ook bij DAF het parallel-hybrideconcept weer van stal. Het prototype dat op de IAA staat is gebaseerd op de LF-serie. Ten opzichte van de CF-hybride uit de vorige eeuw heeft de nieuwe proto één héél belangrijk voordeel: het complete batterijpakket weegt nog maar 200 kg.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel