nieuws

Continental-accusensor voor probleemloze start

Techniek

Continental-accusensor voor probleemloze start

In de moderne auto, volgestopt met elektrische verbruikers, krijgt de accu het zwaar te verduren. Vroeg of laat trekt de accu het niet meer en wordt de automobilist geconfronteerd met startproblemen. Daar moet de Intelligent Battery Sensor van Continental een eind aan maken. Accuproblemen worden tijdig gesignaleerd en de sensor zorgt zelfs voor een gunstiger brandstofverbruik!

De intelligente accusensor (IBS) van Continental gaat dit jaar in serieproductie. Hij meet continu stroom, spanning, temperatuur en inwendige weerstand van de accu en bewaakt daarmee de laadtoestand van de accu. De informatie wordt vervolgens verwerkt door het ‘energiemanagement-

systeem’ aan boord van de auto
. Dat slaat tijdig alarm wanneer de accu aan het einde van zijn werkzame leven komt. Tijdig vervangen voorkomt ongewenste startproblemen.

Dynamo uitgeschakeld

Maar de accusensor heeft meer in z’n mars. Omdat de accutoestand zorgvuldig wordt bewaakt, is het niet nodig de dynamo continu de accu te laten voeden. Zolang de accu voldoende op spanning is, kan de dynamo in rust. Dat spaart brandstof en verhoogt de prestaties tijdens bijvoorbeeld acceleratie.

Automatische start

Het energiemanagement heeft een belangrijke functie bij auto’s met start-stopsysteem. De motor wordt bij een stoplicht alleen uitgeschakeld, wanneer het zeker is dat de accu voldoende geladen is voor een probleemloze automatische start als het stoplicht weer op groen springt. Ook zorgt het tijdens de start voor betrouwbare voeding van de elektrische verbruikers als verlichting en audio. Die mogen tijdens de automatische start immers niet stilvallen.

Op minpool

De accusensor van Continental wordt simpel op de minpool van de accu gemonteerd. In de toekomst zal de sensor geïntegreerd worden in de accuklem of -kabel.

Auke Cupédo (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel