nieuws

Conti presenteert droge CVT-duwband

Techniek

Geheel buiten de uitvinder van de duwband CVT om lijkt ContiTech een mooie impuls te geven aan de verbreiding van traploze automaten. Hun nieuwe duwband maakt de CVT goedkoper en een stuk aantrekkelijker voor kleinere auto’s. Daartoe gebruikt Conti rubber in plaats van een stalen duwband.

Conti presenteert droge CVT-duwband

Zeker nu lijken de kansen voor traploze automaten heel goed te liggen. Ze bieden een grote spreiding tussen hoogste en laagste overbrenging, en continu de meest geschikte overbrenging.

Beide zaken verlagen het brandstofverbruik, dat zelfs lager dan bij handschakeling kan uitpakken. Precies wat de auto-industrie nu naarstig zoekt.

Patent ontweken

We brengen het nog even kort in herinnering. Eerst was daar de Variomatic in Van Doorne’s DAFjes, met een trekkende V-snaar. Daarna bedacht Hub van Doorne dat met duwen veel meer kracht overgebracht kan worden, waaruit hij de Transmatic met metalen duwband ontwikkelde.

Het patent voor die metalen duwband, stalen plaatjes om twee stalen spanbanden heen, ligt nog bij VDT. Van Doorne’s Transmissie is onderdeel geworden van het Bosch-concern. Alleen VDT mag deze duwbanden maken, bij de rest van de CVT-transmissie helpen ze alleen met het ontwerp.

Daarnaast heb je als CVT nog de door Audi toegepaste Multitronic van BorgWarner, met een soort stalen ketting.

Er is dus smering nodig, tussen een stalen ketting of band en de verstelbare stalen kegelschijven in een CVT. Bovendien moeten die kegelschijven met hoge hydraulische druk samengeperst worden, wil de gesmeerde band of ketting zonder slip vermogen kunnen overbrengen.

Zonder smering

Smering en hogedruksysteem met regeling voor het schakelen zijn duur. Het vergt ook best wat motorvermogen. Dat maakt een CVT onaantrekkelijk voor kleinere, goedkopere auto’s. En daarom zocht Conti een manier om het zonder smering te doen.

Hiervoor ontwikkelden ze een duwband uit kunststof, rond een aluminium drager. Voldoende afwijkend kennelijk om het VDT/Bosch-patent niet te schenden, hoewel de ‘hybride ring’ van ContiTech uiteindelijk dezelfde werking heeft.

Er is geen smering nodig, en bij kunststof-op-staalcontact geen hoge druk om slipvrij vermogen te kunnen overbrengen. Een elektromotor verstelt een van de twee duwbandpoelies, de andere past zijn effectieve diameter onder veerspanning vanzelf aan.

Hiermee valt volgens ContiTech een koppel tussen 100 en 130 Nm over te brengen. Tot aan 180 Nm gaat de ‘hybride ring’ nog niet meteen stuk. Lang leve de CVT, dus?

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel