nieuws

CO2-airco gaat in serie

Techniek

Welk koudemiddel volgt R134a op? De Duitse auto-industrie kiest voor CO2. Onze oosterburen maken daar nu ook echt werk van. “De eerste order voor serieproductie van een CO2-aircocompressor is getekend”, meldt toeleverancier Ixetic trots.

CO2-airco gaat in serie

Vanaf 2011 krijgen nieuwe automodellen met een R134a-airco in Europa geen typegoedkeuring meer. Er zijn alternatieven, maar het testen daarvan kost de nodige jaren. Dus de tijd dringt.

Minder broeikas met CO2

De twee meest besproken alternatieven zijn R152a en R744 (CO2). Beiden hebben hun voors en tegens.

In september 2007 koos de vereniging van Duitse autofabrikanten, VDA, voor CO2. Die beslissing werd met luid gejuich ontvangen door de Duitse milieubeweging. Als broeikasgas is CO2 namelijk een kleine 150 maal minder schadelijk dan R152a.

10 jaar research

Ook bij Ixetic in Bad Homburg was men blij met de beslissing van de VDA. De researchers van die, in 2006 van LuK afgesplitste, hydrauliek- en vacuümpompenfabrikant werkten al tien jaar aan de ontwikkeling van de CO2-aircocompressor. Grootste problemen: CO2 vraagt vijfmaal zo hoge drukken als R134a en het lost elastomeren op.

Koude drankjes

Op de IAA van afgelopen jaar toonde Ixetic dat het de problemen onder de knie heeft. De drankjes die men op de stand serveerde, kwamen uit een CO2-gekoeld apparaat. Blijkbaar smaakten ze goed, want Ixetic ziet zijn inspanningen nu beloond met wereldwijd het eerste contract voor serielevering van CO2-compressoren aan een autofabrikant.

In welke auto’s?

Welke fabrikant? Dat zegt Ixetic niet. Heeft AMT een vermoeden? Niet echt. Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche en Volkswagen zijn alle vijf klant bij Ixetic.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel