nieuws

Carterventilatie met volledige olieafscheiding

Techniek

Niet alleen in de uitlaat kan een automotor onverwerkte aardolieproducten uitblazen, ook op andere plaatsen moet brandstof- en oliedamp weggefilterd worden. Daarvoor werkte Hengst nu een uiterst effectief onderdeel uit, een elektrostatische olieafscheider. Iets heel anders dan de systemen die we kennen.

Carterventilatie met volledige olieafscheiding

Vooral voor de strenge eisen die nu in de VS ingaan was een nog effectiever reiniging in de carterventilatie nodig. De nieuwe Hengst ‘Collector’ bereikt bijna 100% afscheiding van olie, onafhankelijk van de motorlast.

Mechanisch voldoet niet meer

Net zo goed als de uitlaatgassen moeten dampen uit de brandstoftank en het motorcarter gereinigd worden. Simpelweg de carterdampen terugleiden naar de motorinlaat kan al lang niet meer. Er mag geen olie bij het uiterst secuur gebalanceerde lucht/brandstofmengsel, anders raakt de katalysatorregeling van slag.

Daarom bevat de carterventilatie nu een olieafscheider. Doorgaans een labyrint of cycloon, waarin oliedruppels uit de doorstromende carterdamp neerslaan. Deze ‘gewassen’ damp mag wel de inlaat in.

Alleen werkt het niet voor de fijnste druppeltjes. En het is ook niet zo effectief als de carterdamp met lage snelheid door de olieafscheider gaat, zoals bij laag motortoerental.

Primeur in Mercedes

Filterspecialist Hengst maakte iets beters, omdat Amerikaanse eisen nu al verlangen dat alleen vrijwel schone dampen uit een auto komen. Via elektrostatische weg kunnen oliedruppels veel beter weggevangen worden.

Met hoogspanning worden ook de kleinste oliedruppels magnetisch gemaakt, zodat ze in de afscheider blijven plakken. Minder dan één procentje ontsnapt nog aan deze magnetische vanger.

Hengst maakte er een modulair apparaat van, dat met een aangepaste houder op allerlei plaatsen in of aan de motor gemonteerd kan worden. Nog een voordeel, het neemt minder ruimte in dan een mechanische afscheider, en kan in elke gewenste stand gemonteerd worden. De eerste toepassing vindt al plaats in twee Mercedes-Benz-motoren voor de VS-markt.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel