nieuws

Cadillac rijdt op kolen

Techniek

Cadillac rijdt op kolen

Arabische olie, Russisch aardgas, je moet maar afwachten wat het vandaag kost en of je het überhaupt wel krijgt. Had je vroeger geen last van, met stoomtractie, overal en nergens was daarvoor steenkool te vinden. Maar ook een auto blijkt op kolenstook te kunnen lopen. Onlangs berichtte de New York Times over een vroeger experiment met een Caddy die op steenkool liep. Een verbazende studie van General Motors.

Problemen met de brandstofvoorziening zijn bepaald niet nieuw, zo min als de zorg dat grondstofvoorraden ooit eens opraken. Eind jaren zeventig vroeg General Motors zich af of het niet mogelijk was steenkool als autobrandstof te gebruiken. Want daarvan heeft de VS enorme winbare voorraden. En steenkool is goedkoop.

Turbine als allesbrander

Uit vroegere experimenten, bij GM en vele anderen, was bekend dat een turbine gebruikt kon worden om auto’s aan te drijven. Met als een van de voordelen dat turbines, met permanente verbranding, op de meest uiteenlopende brandstoffen kunnen draaien.

Ook was bekend dat omzetten van steenkool in vloeibare brandstof niet bar efficiënt werkt. Dat hadden de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog al gebruikt, omdat ze niet aan voldoende aardolie konden komen.

Beter was om steenkool direct te gebruiken, en dat kon door het tot zeer fijn stof te vermalen. Zo maakte de researchafdeling van GM een turbine met een opslag- en voedingssysteem voor kolenstof. Dat paste onder de motorkap van een Cadillac Eldorado.

Transportband

Men gebruikte dan wel het laatste grote model, jaargang 1978, voordat de exclusieve Eldorado coupé drastisch werd ‘gedownsized’. Met een motorruimte waar je een hedendaagse Fiat 500 in kunt parkeren.

Geloof het of niet, de turbine werd gevoed met een transportbandje. Een probleempje was wel dat het kolenstof in de ‘tank’ constant met een roermechanisme in beweging gehouden moest worden. Anders ging het klonteren. Met perslucht werd het van de transportband in de turbine geblazen.

De motorregeling werkt door een snelheidsregelaar op de transportband. Alleen duurde het even voordat de motor dan harder ging, terwijl een turbine van zichzelf al niet snel op toeren komt. De turbine startte op diesel, en schakelde daarna automatisch over op kolenstof.

Een smeerboel

Nooit opgelost is het probleem dat turbines slecht geschikt zijn voor de wisselende belasting die een automotor ondervindt. De gebruikte turbine draaide 35.000 t/min stationair, en kon tot 90.000 t/min komen. Met een enorme reductie wist men dat te koppelen aan een conventionele drietrapsautomaat.

Daarbij kwam dat kolenstof een smerig goedje is, dus dat werd lastig met ‘tanken’. Het zeer fijne stof dringt overal in, het is vettig zodat je het nauwelijks kunt wegwassen. Toch bleef GM een jaar of tien verder ontwikkelen.

Ze gaven pas op toen in de jaren negentig brandstofcellen veelbelovender leken, met waterstof als brandstof. De turbine in de kolenstook-Caddy kwam van Allison, destijds partner van GM, dat naast turbines ook transmissies maakte. Daarheen verdween de enige gebouwde kolen-Caddy.

Onbekend is of er daarna nog wat mee gedaan is. Maar het bleek in elk geval mogelijk, rijden op kolen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel