nieuws

Bridgestone koelt runflatbanden

Techniek

Bridgestone koelt runflatbanden

Dankzij de nieuwe Cooling Fin techniek ziet Bridgestone mogelijkheden ook grote en zware auto’s van runflatbanden te voorzien. Een uitkomst dus voor modellen in de suv- en aanverwante klasse. Verbeterde koeling kan daarnaast de eigenschappen van alle runflatbanden verbeteren. Een vooruitblik…

Runflat banden verhogen de veiligheid, doordat je op een lekke band nog even normaal door kunt rijden. En het spaart een reservewiel, kostbare ruimte en gewicht dus die de autoconstructeur best kan gebruiken.

Een versterkte bandwang maakt het mogelijk. Die kan de dragende functie van luchtdruk in de band voor korte tijd overnemen.

Vervorming = warmte

Met weinig of geen luchtdruk gaat de runflat band wel meer vervormen, met name de bandwang die zwaar moet gaan dragen. Hoe hoger die wang, hoe meer vervorming en warmte.

Een zware auto vraagt meer versterking in de wangen, die dikke rubberlaag gaat nog meer wringen zonder druk in de band. Daardoor is het lastig grote auto’s zoals suv en mpv modellen op runflat te zetten.

Koelribben

De op het oog simpele oplossing van Bridgestone is om de bandwang van koelribben te voorzien. Een beetje in de vorm van schoepen, die langsstromende zijwind in werveling brengen.

Deze wervelingen zorgen dat de lucht meer tegen de bandwang aan circuleert. Dat verbetert sterk de koelende werking, vergeleken met het korte ‘contactmoment’ van ongestoord langsstromende lucht. Door de betere koeling kan de band meer dragen.

Overigens kan de extra koeling niet verhinderen dat na enige tijd drukloos rijden ook een runflatband eraan gaat.

 

Beter draagvermogen

Kort en goed zegt Bridgestone met zijn Cooling Fins runflatbanden te kunnen gaan maken met groot draagvermogen en niet al te lage sectie. Voor grote autotypen die tot nu toe niet op runflat konden staan.

Er wordt verder aan die techniek ontwikkeld. Als hetzelfde toepasbaar wordt op de bestaande runflatbanden, dan kan daarin de versterking van de wand dunner worden. Spaart gewicht in de banden, en bestrijdt het in de praktijk niet zelden gehoorde bezwaar van minder comfort. Zo lang er lucht in de band zit blijft hij immers met zijn dikke wangen ook stijf en stug.

Peter Fokker (redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel