nieuws

Brembo co-cast remschijf verbetert remprestaties

Techniek

Brembo co-cast remschijf verbetert remprestaties

Gietijzeren remvlak, aluminium naaf, Brembo combineert het beste van twee werelden in zijn co-cast remschijf. De Maserati Quattroporte Sport GT S heeft ze als eerste. Kunnen we ze ook op goedkopere auto’s verwachten? En waarin verschilt de co-cast remschijf van een zwevende motorfietsremschijf?

Brembo is niet bescheiden over de prestaties van zijn nieuwe co-cast remschijven: “15 tot 20% lichter, meer comfort, minder roest, minder slijtage en betere remprestaties. Hoe speelt die ‘samengegoten’ remschijf dat klaar?

Gietijzer is prima…,

Als het de juiste samenstelling en kristalstructuur heeft, is gietijzer goed bestand tegen de mechanische en thermische belastingen bij het remmen. Het is slijtvast, vervormt niet snel en geleidt warmte goed. Dat maakt het uitstekend geschikt voor het remoppervlak van een remschijf.

…maar niet als naaf!

Voor de naaf of drager van een remschijf is het echter minder geschikt. Allereerst maakt gietijzer zo’n naaf onnodig zwaar, maar bovendien is de goede warmtegeleidbaarheid van gietijzer juist een nadeel wanneer dit materiaal als drager van een remschijf wordt ingezet.

Vervorming

Allereerst is het wiel bevestigd op de drager. Wordt de drager erg heet, dan kan de temperatuur van de band dus hoog oplopen. Daarnaast is de drager asymmetrisch. Zet een hete drager uit, dan zorgt hij voor een conische vervorming van het remoppervlak. Het gevolg: slechtere remprestaties en een kortere levensduur.

Oplossingen

Om de toevoer van warmte naar de drager te beperken hebben fabrikanten van gietijzeren remschijven allerlei noodgrepen bedacht. De groef tussen drager en schijfoppervlak springt het meest in het oog, maar boringen in de omtrek van de drager hebben hetzelfde doel, net als een grotere schijfdikte aan de kant van de drager bij geventileerde schijven.

Aluminium

Met zijn co-cast remschijf kiest Brembo voor een radicalere oplossing. Aluminium geleidt de warmte vier maal zo slecht als gietijzer. Een aluminium drager blijft dus vanzelf een stuk koeler.

Nieuw?

Op zich is die oplossing niet nieuw. Bij motorfietsen zijn remschijven met een gietijzeren ring en een aluminium naaf heel gebruikelijk en in de racerij zien we combinaties van composiet remoppervlak en aluminium drager.

Samengieten

Wel nieuw is de manier waarop ring en drager aan elkaar bevestigd zijn. Eerdere oplossingen gebruiken extra onderdelen als busjes voor die bevestiging. De co-cast remmen worden samengegoten tot één deel. En precies in dat samengieten zit het nieuwe van deze remschijven.

Geheim proces

Over de details van dat samengieten wil Brembo niet al te veel kwijt. Behalve dan, dat het de nodige hoofdbrekens heeft gekost om de beide materialen perfect tot één onderdeel te combineren.

Sportauto’s en suv’s

Brembo verwacht dat we dit type remschijf vooral onder sportieve auto’s en suv’s gaan zien. Voor de eerste categorie is van belang dat een lichtere remschijf het onafgeveerd gewicht verlaagt. In de tweede categorie telt gewoon iedere kilo in de strijd tegen overgewicht. Uiteraard profiteren beide categorieën van de verbeterde weerstand tegen oververhitting.

Nog niet voor de Astra

Voorlopig heeft Brembo nog geen plannen om de co-cast remschijf als upgrade-artikel op de aftermarket te brengen.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel